به گزارش روابط عمومی شرکت ساختمانی بانک ملت، با توجه به پیش بینی صورت گرفته در سال ۱۴۰۰، سال ۱۴۰۱ سال بهره برداری از پروژه جام خلیج فارس عنوان شده است. بدین بهانه با امیرحسین عزیزیان مشاور برنامه ریزی و اقتصادی شرکت ساختمانی بانک ملت (معاون اسبق برنامه ریزی و اقتصادی) به گفتگو نشستیم:

ایشان در معرفی اجمالی پروژه، آخرین وضعیت و میزان پیشرفت فعلی آن گفت:

   پروژه مجتمع اداری- تجاری جام خلیج فارس در زمینی به مساحت تقریبی 14000 مترمربع با زیربنای 121500 مترمربع در منطقه لتمال کن واقع در منطقه 22 و در ضلع شمال شرقی دریاچه چیتگر تهران در حال احداث است. میزان پیشرفت فعلی پروژه 99/94% عنوان گردیده است.

در سال 1397 با شکل­گیری تیم جدید، پروژه در وضعیت پیشرفت حدود 70 درصد و روندی کُند قرار داشت. با تزریق مالی و تغییرات مدیریتی حادث شده، پیشرفت پروژه وارد فاز جدیدی شد. سال 98-97 مجموعه هیئت مدیره هلدینگ بهساز مشارکت های ملت و بانک ملت به ادامه پیشرفت پروژه متقاعد شدند. در سال 1399 تعیین تکلیف اجرای نمای پروژه با کمک پیمانکار، پیمانکار شیشه و مشاور صورت گرفت. برای اولین بار، نمای کرتین وال به عنوان یکی از مدل های نماسازی در پروژه جام خلیج فارس و از سوی شرکت ساختمانی بانک ملت به صورت ایرانی طراحی، ساخته و اجرا شد. تنها بخش محدودی از شیشه ها تحت عنوان سانرژی (شیشه های سان انرژی نما) که در مقابل نور خورشید مقاومت بیشتری دارد از بلژیک وارد شد. آلومینیوم، تولید قالب ها، قالب بندی، شیشه ها و تولید یونیت ها در ایران انجام و اجرا شد. پروژه های از این قسم با نمای شیشه ای، روی به محصولات غیرایرانی دارند؛ از این حیث پروژه جام خلیج فارس حائز اهمیت است.

از سال 1391 که طراحی و آغاز اجرای مجتمع جام خلیج فارس رقم خورد، دید روشنی از مجتمع تجاری وجود نداشت. اولین مجتمع تجاری استاندارد با نگرش متداول امروز و بُعد چندمنظورگی عملکردی در تبریز در سال 1393 افتتاح شد و پس از آن سایر مجتمع های تجاری مانند مگامال، ارگ و پالادیوم ساخته شدند.

از دید سازنده اولیه مجتمع جام خلیج فارس، پاساژ به معنای حداکثر استفاده از فضا و اولویت صرفه اقتصادی بدون تعبیه امکانات برای مخاطب فضاست. به عبارتی پاساژ، اختصاص حداکثر فضا به تجاری بدون امکانات خاصی برای مشتری است لیکن در مال ها چندمنظورگی کاربری (فضای رفاهی، رستوران، تفریحی، فرهنگی، پارکینگ و …) همراه با اولویت نیروی انسانی مدنظر است. اگرچه در نگاه نخست اختصاص %15-10 فضای تجاری به فضای عمومی و سایر کاربری­ها برای سازنده ضرر محسوب می­شود؛ لیکن در دراز­مدت سود ناشی از پاخور مکان و اقبال به مجموعه به واسطه امکانات به مجتمع سرازیر می­گردد. این امر منتج از سرمایه­گذاری برای کاربری­های ثانویه به منظور اقبال کاربری­های اولیه تجاری است.

در مجتمع جام خلیج فارس نیز، درخصوص تعبیه زیرساخت های طراحی فودکورت، سینما، شهربازی، افزایش تعداد سرویس ­های بهداشتی و سایر امکانات به منظور همگام ­سازی در حرکت از پاساژ به مجتمع تجاری چاره اندیشی شد. با علم به این مهم که هر تغییر در پروژه، باعث تأخیر در اجرا می ­گردد.

انتظار می­ رود بخش­های تجاری و واحدهای اداری، پایان سال 1401 وارد فاز بهره برداری شوند.

در ادامه، امیرحسین عزیزیان در بیان فاز بهره برداری مجتمع جام خلیج فارس عنوان کرد:

موفقیت کاربری­های تعریف شده مرهون بحث بهره برداری است که دارای راهبرد تفکیکی کاربری­ها بدین شرح است:

  1. اداری: واگذاری به صورت یکجا به یک صنف، سازمان، نهاد یا شرکت (فروش/ پیش فروش)
  2. رستوران و فودکورت: واگذاری به یک مجموعه لوکس، مجرب و با کیفیت (مشارکت یا اجاره با شرط تجهیز توسط بهره بردار به صورت مدت دار یا قابل تمدید)

این بخش با توجه به وسعت دید از چهار طرف، گستردگی مساحت، قرارگیری در ارتفاع، چهار آسانسور اختصاصی پانوراما به جز آسانسورهای داخلی، موقعیت جذاب از لحاظ دید به کوه و دریاچه پتانسیل تبدیل به یکی از لوکس ترین رستوران­های تهران را داراست. لذا واگذاری آن به صورت اجاره استراتژی پیش روست.

  1. تجاری: مجتمع “سبک زندگی” با حضور برندهای معتبر به علاوه فضاهای رفاهی و تفریحی با استفاده از مشاوران تخصصی حوزه مرکز تجاری در ابتدای امر واگذاری به صورت اجاره (حداقل 5 ساله) و پس از ایجاد رونق و اصطلاحا پاخور برای فروش یکجا یا تدریجی عرضه گردد. خروج از نگرش رقابتی و ایجاد همپوشانی عملکردی با سایر مجتمع های پیرامونی مانند باملند، لکسون، تهران مال و رزمال پاسخده است.

بازنگری در اسم مجتمع موضوع دیگری است که با تحقق آن، با عنوانی دیگر وارد فاز بهره برداری می شویم.

در پایان، ایشان درخصوص افق ترسیم شده مجتمع جام خلیج فارس گفت:

   اگر فضای حضور برندهای غیرایرانی به عنوان مکمل برندهای ایرانی فراهم آید، در منطقه بلافصل با برخورداری از قدرت خرید و توریست های بازدیدکننده دریاچه خلیج فارس با اقبال خوبی برای مجموعه مواجه خواهیم بود. در ساخت مجتمع تجاری نبایست از ابتدا توقع بازگشت سرمایه داشت؛ پس از گذشت چندین سال از زمان بهره برداری و حضور برندهای مقصود، شکل­دهی به جایگاه مکان در ذهن جمعی با تصوّر ترسیم شده در چشم انداز آن و رسیدن به پختگی و پاخور مدنظر واگذاری صورت می پذیرد.

print