۴ روش برای تامین مسکن مازندرانی‌ها

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه ایجاد ۴ شهرک مسکونی در استان مازندران در مراحل تصویب قرار دارد، گفت: با احداث این شهرک‌ها بیش از ۶۰۰ هکتار زمین به طرح‌های مسکن استان اضافه می‌شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی در جریان سفر خود به استان مازندران در جمع خبرنگاران درخصوص تامین زمین برای ساخت مسکن در این استان گفت: اکثر زمین‌ها در غرب استان مازندران یا کشاورزی است و یا با دریا محصور است و به همین دلیل در این قسمت‌ها، تامین زمین با مشکلاتی مواجه بود.

وی ادامه داد: با این وجود مساله تامین زمین از چند طریق دنبال می‌شود و اکنون مجوز ۴ شهرک مسکونی جدید در دستور شورای عالی معماری و شهرسازی قرار دارد.

وزیر راه و شهرسازی افزود: این شهرک‌ها بیش از ۶۰۰ هکتار زمین به طرح‌های مسکن می افزاید و بخشی از مشکل را حل می‌کند.

بذرپاش در ادامه اظهار کرد: دومین راهکاری که برای تامین زمین در نظر گرفته شده، توافق با بخش های خصوصی است که این بخش با توافق با دولت و در اختیار قرار دادن اراضی خود بخشی از زمین پروژه‌های مسکن را تامین کند.

وی افزود: محور سوم در راستای تامین زمین نیز این است که طبق ماده ۱۰ قانون جهش مسکن، از ظرفیت دستگاه ها استفاده شود و اراضی مازاد در اختیار این دستگاه‌ها در اختیار پروژه‌های نهضت ملی مسکن قرار گیرد.

بذرپاش در ادامه گفت: چهارمین راهکار نیز موضوع بلندمرتبه سازی در غرب استان است که با این روش بتوانیم نیاز متقاضیان را مرتفع کنیم.
وزیر راه و شهرسازی افزود: روش جدیدی که در نظر گرفته شده نیز انتقال متقاضیان حوزه شهری به حوزه روستایی است و در این راستا هدف گذاری شده که تا پایان سال ۵۰۰ هزار قطعه زمین در روستا ها تقدیم مردم شود. به این معنی که زمین‌هایی به طرح هادی روستا ها افزوده شود و در اختیار مردم قرار گیرد.

بذرپاش تصریح کرد: پیش بینی می شود که در استان مازندران با توجه به این که شهرها و روستاها در مجاورت یکدیگر قرار دارند، استقبال خوبی از این طرح صورت گیرد.

وی در ادامه توضیح داد: این اقدام می تواند تحولاتی جدی را در بازار مسکن ایجاد کند که هم در قیمت مسکن تاثیرگذار خواهد بود و هم می تواند گزینه زمین در روستا ها را به عنوان یک پیشنهاد در اختیار متقاضیانی که زمین مورد نیازشان در شهرها تامین نشده است، قرار دهد. این متقاضیان نیز می توانند در صورت تمایل نسبت به انتخاب زمینشان در روستا ها اقدام کنند.

وی در ادامه در خصوص قطعه سوم آزادراه تهران-شمال نیز توضیح داد: قطعه دوم که چندی پیش افتتاح شد و قطعه چهارم نیز پیش تر مورد بهره برداری قرار گفته بود. در خصوص قطعه سوم آزادراه تهران-شمال نیز، توافقات مورد نیاز انجام و به پیمانکار ابلاغ شده و تامین مالی نیز تا حدودی صورت گرفته است.

بذرپاش ادامه داد: قرار شده است که عملیات اجرایی پس از انتقال تجهیزات راه سازی آغاز شود و عملا پروژه شروع شده است، پروژه با همکاری وزارت راه و شهرسازی و بنیاد مستضعفان انجام خواهد شد.

وی افزود: مشکلاتی نیز در این راستا وجود داشت که اگر قطعه سوم آزادراه افتتاح شود، مردم در ورودی‌های استان با محدودیت‌های ترافیکی مواجه خواهند شد که در این راستا پروژه‌های مطلوبی در استان تعریف شده است.

بذرپاش در این خصوص گفت: در این راستا پروژه‌های مختلفی با مشارکت بانک ها و بخش خصوصی با مشارکت وزارت راه و شهرسازی و تامین مالی از طریق مولدسازی دارایی‌ها و روش های دیگر تامین مالی اجرا خواهد شد تا مشکل محدودیت های ترافیکی در ورودی های استان رفع شود.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه با اشاره به پروژه اتصال دریای خزر به دریای جنوب، نیز گفت: در استان مازندران این پروژه در بندر امیرآباد در حال پیگیری است و امیدواریم با استفاده از سرمایه گذاری بخش خصوصی، ظرفیت کشتی ها افزایش پیدا کند.

print