وزارت اقتصاد دستگاه برتر حوزه مدیریت داده و آمار کشور شد

در ارزیابی آبان سال ۱۴۰۲ وزارت امور اقتصادی و دارایی از میان ۱۶۶ دستگاه و سازمان ارزیابی شونده، موفق به اخذ عنوان دستگاه برتر در حوزه “مدیریت داده و آمار” شد.
به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن به نقل از شادا، بنابراین گزارش، از مهم ترین اقدامات موثر در کسب این موفقیت، مواردی همچون “مشارکت در تدوین اسناد ملی و بالادستی مربوط به مدیریت داده و آمار”، “فعالیت در کمیته و کارگروه های تخصصی کیفیت آمارهای رسمی نظام آماری ایران” ، “کسب گواهی اهتمام به کیفیت بخشی از آمارهای رسمی وزارتخانه” و “ارائه داده و آمارهای تخصصی در جهت همکاری برای استقرار حاکمیت داده در کشور” عنوان شده است.

همچنین در کسب این مقام، علاوه بر دفتر آینده پژوهی، مدلسازی و مدیریت اطلاعات اقتصادی، همکاری موثر و صمیمانه همکاران مرتبط با کمیته آمارهای مالی در مرکز ملی، مطالعات پایش و بهبود محیط کسب و کار گمرک جمهوری اسلامی ایران، سازمان امور مالیاتی کشور، بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران، سازمان بورس و اوراق بهادار، سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی و فنی، سازمان حسابرسی، خزانه داری کل کشور، مرکز نوسازی اداری و توسعه سرمایه انسانی موثر بوده است.

گفتنی است، وزارت امور اقتصادی و دارایی با داشتن سهم قابل توجهی از آمارهای اقتصادی و مالی دارای جایگاهی استراتژیک در نظام آماری و تصمیم سازی کشور بوده و به استناد بند (ب) ماده (۱۰) قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور، مانند سایر دستگاه های اجرایی، موظف به انجام تکالیف ابلاغی سالانه بر اساس برنامه ملی توسعه آمار کشور است.

شایان ذکر است: داده و آمار با کیفیت به عنوان یکی از ملزومات اساسی برای ارتقای سطح سیاست گذاری و برنامه ریزی حائز اهمیت بوده و تدوین قوانین و مقررات در حوزه مدیریت داده و آمار ملی، نشان دهنده اولویت این مقوله برای مسئولان و سیاستگذاران کشور است.

print