معاون وزیر راه و شهرسازی در ستاد بازآفرینی شهری پایدار استان فارس: ضرورت تقویت ساختار شهرداری‌ها در حوزه بازآفرینی شهری و راه اندازی دفاتر تسهیل‌گری

معاون وزیر راه و شهرسازی در ستاد بازآفرینی شهری پایدار استان فارس با اشاره به راهبرد دولت سیزدهم در خصوص بازآفرینی بافت های فرسوده ، اظهار کرد: قریب به ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار بنای ناپایدار در سطح کشور وجود دارد که از این تعداد حدود ۱۴۱ هزار واحد در فارس است.

به گزارش روابط عمومی شرکت بازآفرینی شهری ایران به نقل از پایگاه خبری راه و شهرسازی‌، محمد آئینی معاون وزیر و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران خاطر نشان کرد: احیا و بازسازی این بافت‌ها به‌تنهایی از توان دولت خارج است و نیاز به مردمی‌سازی و استفاده از ظرفیت انبوه‌سازان و سازندگان خرد و کلان دارد.

دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار با بیان اینکه تدوین و اجرای بسته‌های تشویقی برای مردم و انبوه‌سازان یکی از راهکارهای دولت برای حمایت و همچنین بازآفرینی شهری است، ادامه‌داد: بسته تشویقی در روند اداری با ۵۰ درصد تخفیف در پروانه نوسازی و تراکم ساخت، مجوزهای زیر ساخت از جمله حفظ انشعابات قبلی و اخذ انشعاب جدید خارج از نوبت، صدور پروانه خارج از نوبت و… از اهم برنامه‌های دولت سیزدهم است.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران بسته تشویقی ۱۹ بندی را از دیگر اقدامات دولت در این حوزه اعلام و افزود: به کمیسیون ماده ۵ استان‌ها اجازه داده شده که بسته تشویقی هر شهر به پیشنهاد شهردار‌ها انجام شود.

آئینی ادامه‌داد: بیش از ۲۱۰ هزار واحد در بافت فرسوده در دولت سیزدهم با همکاری دولت و مردم و شهرداری‌ها در حال ساخت است، که بیش از ۵۵ هزار واحد به بهره برداری رسیده است.

 در ادامه معاون وزیر راه و شهرسازی ضمن بیان اینکه تمامی ظرفیت‌های ادارات کل راه و شهرسازی استان‌ها برای شتاب بخشی به نوسازی بافت‌های فرسوده باید در اختیار شهرداری‌ها گیرد، از شهرداران خواست با توجه  به عقب ماندگی شهرهای استان در برنامه نوسازی مسکن، ساختار خود را در حوزه بازآفرینی تقویت کنند.

دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار با اشاره به اینکه این موضوع‌ در سند ملی توانمندسازی سکونتگاه‌های غیر رسمی تاکید شده است، گفت: اگر در یک شهرداری در حال حاضر یک نفر امور بازآفرینی را پیگیری می کند باید تبدیل به گروه و هسته شود و اگر یک گروه  فعال است باید تبدیل به اداره شود، در شهر شیراز لازم است همانند سایر کلانشهرها تبدیل به سازمان بازآفرینی شود.

 معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه پنج روش تسهیلات برای نوسازی مساکن ناپایدار در بافت‌های فرسوده پرداخت می‌شود، توضیح داد: اعطای تسهیلات نهضت ملی مسکن در بافت‌های فرسوده و اعطای تسهیلات ویژه بافت‌های فرسوده. همچنین تمام تسهیلات بانکی موجود برای نوسازی در محدوده‌های هدف باز‌آفرینی شهری و قانون جهش مسکن با ضریب ۸۰ درصد به واحدهای مسکونی واقع در محدوده بافت‌های تاریخی با هدف مرمت و مقاوم‌سازی پرداخت می شود.

آئینی گفت: علاوه براین پرداخت وام ودیعه مسکن در محدوده و محلات بافت‌های تاریخی‌ و پرداخت تسهیلات ودیعه اسکان موقت در زمان نوسازی مساکن در بافت‌های فرسوده برای متقاضیان در بافت‌های ناکارآمد شهری در نظر گرفته‌ شده است.

در پایان این جلسه تفاهم نامه بازآفرینی و نوسازی بافت فرسوده به تناسب سهم هر شهر فی مابین اداره کل راه و شهرسازی استان فارس با شهرداری‌های دارای بافت فرسوده به امضا رسید.

print