مسئولیت اجتماعی به عنوان یک مدل برای خدمت به مردم/علم و دانش باید مسئولیت اجتماعی تولید کند

«رسانه مسئولیت اجتماعی»:احسان انصاری: نخستین همایش مسئولیت اجتماعی و صنعت ساختمان با موضوع «هم اندیشی و توان افزایی در صنعت ساختمان،فرصت ها و چالش ها» با حضور جمعی از مسئولان،صاحب نظران و خیرین روز چهارشنبه در کاخ نیاوران تهران برگزار شد.

در این همایش دکتر علی اکبر نیکزاد رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، دکتر حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی، دکتر سعدالله نصیری قیداری رئیس دانشگاه  شهید بهشتی، دکتر حمزه شکیب رئیس سازمان نظام مهندسی کشور، دکتر اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی و دکتر محمود شایان مدیرعامل بانک مسکن حضور داشتند.

مسئولیت اجتماعی نیازمند حلقه های بیشتر پژوهش و سیاست گذاری است

دکتر شیدا مهنام مسئول برگزاری همایش و مدیرعامل موسسه مسئولیت اجتماعی سلامت ایران در ابتدای این همایش با اشاره به اینکه در این همایش تلاش شده همه حلقه های مرتبط با مسئولیت اجتماعی و صنعت ساختمان دور هم جمع شوند گفت:همه ما نسبت به بناهای هویتی خود مسئولیت اجتماعی داریم و باید در این زمینه آموزش های لازم به شهروندان داده شود.ما دو شناسنامه مهم هویتی در اختیار داریم که یکی تمدن غنی ایرانی و دیگری آموزه های دین اسلام است که می تواند در هویت بخشی ما نقش تعیین کننده ای داشته باشد.

وی ادامه داد: یکی از بخش هایی که می تواند در زمینه مسئولیت اجتماعی نقش تأثیرگذاری داشته باشد بخش خصوصی است که از ظرفیت های زیادی در این زمینه برخوردار است.مسئولیت اجتماعی در ایران نیاز به ارتباط  و ایجاد حلقه های بیشتر در زمینه پژوهش و سیاست گذاری دارد.بدون تردید اگر این اتفاق در کشور رخ بدهد ما شاهد ترویج بیشتر آموزه های مسئولیت اجتماعی در سطح جامعه خواهیم بود.در این زمینه رسانه ها نیز نقش مهمی دارند  و می توانند آموزه های مسئولیت اجتماعی را در معرض افکار عمومی جامعه قرار بدهند.ما باید در این زمینه الگوسازی کنیم و از این الگوها در موضوعات مختلف مرتبط با مسئولیت اجتماعی استفاده کنیم.در چنین شرایطی اگر با چالش مواجه شویم تشکل ها  باید به موضوع ورود پیدا کنند و این چرخه را به گردش بیاندازند.

پیام وزیر میراث فرهنگی، گرشگری و صنایع دستی به همایش مسئولیت اجتماعی و صنعت ساختمان

عزت الله ضرغامی،  وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی پیامی خطاب به این همایش صادر کرده بود که این پیام توسط دکترمریم جلالی سرپرست مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران قرائت شد. در بخش هایی از این پیام آمده است:

«برگزاری نخستین گردهمایی مسئولیت اجتماعی ابنیه و صنعت ساختمان ، خاصه توجه به برپایی حس مسئولیت اجتماعی در حوزه میراث فرهنگی و ابنیه تاریخی نقطه عطفی در تحقق توسعه متوازن و پایدار خواهد گردید چراکه به یمن فرهنگسازی در بالندگی مسئولیت اجتماعی با توجه به کثرت ابنیه تاریخی و فقدان تکافوی منابع مادی و انسانی در حفاظت و احیا اثار و بناهای میراثی، پایش هوشمندانه و دغدغه مندی نسبت به این داشته های بی تکرار را رقم خواهد زد.

این داشته ها که هریک زمان و مکان و باورمندیهای خالق آن را که اغلب بر پایه اعتقادات غالب آن جوامع نمود یافته است امروز نه تنها ستاره های منور در آسمان ایران که همچون الماسهای درخشان در این سرزمین ریشه هاست که رشد و رونق گردشگری به مثابه صنعتی مستغنی و پایدار ساز در توسعه، نیازمند آگاهی افزایی سواد میراثی در آهاد جامعه و به تبع آن بالندگی فرهنگ مسئولیت اجتماعی است.

بدینوسیله از تلاش هوشمندانه در برگزاری این رویداد ارزشمند و فرهنگ ساز تقدیر و تشکر مینماید و از مردم فرهنگ پرور و بخش سرافراز خصوصی برای حضور در این عرصه که از ارزشمندترین داشته های ملی ماست صمیمانه سپاسگزارم».

 

استفاده از مسئولیت اجتماعی در ساخت مسکن

دکتر علی اکبر نیکزاد رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی دیگر سخنران این همایش بود. وی گفت:کشور ما علی رغم دشمنی ها و کارشکنی هایی که صورت می گیرد پله های ترقی را یکی از پس از دیگری طی می کند.این اتفاق نیز به برکت حضور مردم و جوانان در صحنه های مختلف است.در چنین شرایطی ارتقای کیفیت و کمیت سلامت اجتماعی و توسعه و پیشرفت پایدار جامعه دو مقوله مهم است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

وی تصریح کرد: روستا کانون تولید است و به همین دلیل باید سطح زندگی مردم روستا از سطح قابل قبولی برخوردار باشد. ما تأکید داریم که واحد های مسکونی در روستاها نوسازی شوند.بدون تردید این عزم و اراده در بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و دولت سیزدهم وجود دارد و ما در  این زمینه تلاش های لازم را انجام خواهیم داد.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تأکید کرد:یکی از برنامه های اصلی دولت احیای بافت فرسوده است که رییس جمهور در این زمینه تاکید کرده اند و برنامه ریزی های لازم در این زمینه صورت گرفته است.رویکرد دیگری که در دستور کار قرار گرفته حمایت از سرمایه گذاری در بخش مسکن است.

به همین دلیل ما باید از صاحب نظران و کارشناسان در خصوص مسئولیت اجتماعی در زمینه ساخت مسکن استفاده کنیم.

مسئولیت اجتماعی یک مدل برای خدمت به مردم است

سخنران بعدی همایش دکتر اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی بود. وی در این همایش تصریح کرد:ما به دنبال این بودیم که خدمت به مردم را چگونه انجام بدهیم.هر چه جلوتر رفتیم به این نتیجه رسیدیم که موضوع مسئولیت اجتماعی می تواند به ما در این زمینه کمک کند. در قانون  حتی برای این موضوع ردیف بودجه در نظر گرفته شده  ودر برخی زمینه ها برای آن دستورالعمل وجود دارد.مسئولیت اجتماعی یک مدل و سبک برای خدمت به مردم است که باید در بخش های مختلف جامعه در دستور کار قرار بگیرد.

وى افزود: در حال حاضر نهادهایی که محورشان خدمات محور هستند با برنامه ریزى ، زمان بندى و شاخص اندازه گیرى به اجراى مسئولیت اجتماعى می پردازند.مسئولیت اجتماعى فرآیندى است که نهادها را از پول پاشى به سمت توانمند سازى الگوها حرکت مى دهد.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: من معتقدم در آینده ای نزدیک رقابتی نزدیک بین دولت و بخش خصوصی در خصوص اجرای مسئولیت های اجتماعی رخ خواهد داد.

در صنعت ساختمان باید مسئولیت های اجتماعی به بهترین وجه انجام شوند. در این زمینه استفاده از مصالح ساختمانی جدید، استفاده از مدل های ایرانی و اسلامی، استفاده از مدل های جدید ساختمان سازی و… بسیار ضروری است.

 

دانشگاه ها باید مسئولیت اجتماعی را در دستور کار قرار بدهند

دکتر سعدالله نصیر قیداری رئیس دانشگاه شهید بهشتی سخنران بعدی این همایش با اشاره به نقش دانشگاه ها در زمینه مسئولیت اجتماعی خاطرنشان کرد:دانشگاه ها نقش مهمی در تربیت انسان هایی دارند که در زمینه مسئولیت اجتماعی فعالیت می کنند. از سوی دیگر علم و دانش در زمینه مسئولیت اجتماعی تعیین کننده است.علم و دانش باید مسئولیت اجتماعی تولید کند.

وی تصریح کرد: همه دانشگاه های کشور باید موضوع مسئولیت اجتماعی را در دستور کار قرار بدهند و این موضوع در آینده باید مورد توجه دانشگاه هایی قرار داشته باشند که بخش عمده علم کشور را تولید کنند.

 

مسئولیت اجتماعی سلامت روانی و اجتماعی جامعه است

در ادامه همایش دکتر حسینعلی شهریاری، رییس کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی و مجمع خیرین سلامت کشور مسئولیت های اجتماعی را بعنوان سلامت اجتماعی و روانی تعریف کرد و گفت: خیرین سلامت کارهای بسیار بزرگی در این حوزه در سطح کشور انجام داده اند همچنین فعالیت های بسیاری در حوزه ساختمان و مدرسه سازی انجام شده که به طور شایسته از این خیرین قدردانی نشد.

وى افزود: تصمیم بر این است که نه تنها از ظرفیت خیرین غافل نشد بلکه بتوانیم در قانون برنامه هفتم مجلس تسهیلات ویژه ای برای این عزیزان فراهم آوریم.

شهریارى بیان داشت: در همین راستا صنعت ساختمان بسیار مهم است و باید ساختمانهایی با استفاده از تمام استاندارد ها در سراسر کشور ساخته شود.

رییس کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی و مجمع خیرین سلامت کشور خاطرنشان کرد: من دغدغه بزرگی در خصوص مسئولیت های اجتماعی صنعت ساختمان دارم. در مواقع بحرانی بیمارستان‌ها تنها پناهگاه مردم و مرکز اصلی ارائه خدمات هستند. متأسفانه امروزه بیمارستان‌ها از استحکام کافی برخوردار نیستند و با وقوع یک زلزله ساختمان این بیمارستان‌ها آسیب می‌بینند. این موضوع بسیار مهمی است که باید نسبت به آن حساس باشیم و اقدامات ویژه‌ای برای رفع این چالش انجام دهیم.

 

مسئولیت اجتماعی به چرخه ساخت و ساز ارتباط دارد

دکتر حمزه شکیب رییس سازمان مهندسی کشور هم در این همایش تصریح کرد:همه بخش های مسکن سازی اعم از ساخت و ساز و نظارت اگر به مسئولیت اجتماعی خود عمل کنند در زمینه های مختلف نتیجه بهتری حاصل خواهد شد.

مسئولیت اجتماعی به چرخه ساخت و ساز ارتباط دارد و اگر افرادی مانند مالک متروپل به این موضوع توجه می کردند با جان خود ومردم بازی نمی کرد.مسئولیت اجتماعی در کنار هر کاری قرار بگیرد بدون تردید نتیجه بهتری به همراه خواهد داشت.

وی گفت: شهروندان نیز به نوبه خود وظایفی دارند و باید در قبال خرید مسکن مطالبه گر باشند و قبل از خرید خانه  تمام زوایای نحوه ساخت آن را مورد بررسی قرار بدهند و با آگاهی  اقدام به خرید مسکن کنند.

print