طرح ساماندهی و ایمن سازی رودخانه کن/ کنترل رودخانه کن پیشگیری از سیلاب

 به گزارش روابط عمومی شرکت ساختمانی بانک ملت، پروژه طرح ساماندهی و ایمن سازی طرح رودخانه کن از ابتدای بزرگراه فتح تا بزرگراه آزادگان توسط شرکت ساختمانی در حال انجام است. هدف عمده این پروژه مصطلح کننده انرژی پایین دست تندآب رودخانه است باتوجه  به بحث سیلاب های گذشته و علی الخصوص سیلاب هایی که در اواخرسال 97 و اوایل سال 98 اتفاق افتاد، شهرداری تهران با نمایندگی شرکت خاک ریز آب که یکی از شرکت های زیر مجموعه شهرداری است، این پروژه را به مناقصه گذاشتن و شرکت ساختمانی به عنوان برنده مناقصه و پیمانکار منتخب گردید .

مدیر فنی شرکت بیان کرد: اهداف اصلی پروژه جلوگیری از فرسایش دیواره های رودخانه و جلوگیری از تخریب دیوار خاکی شن چاله ای است که توسط شرکت فر بتن ایجاد شده است. این شرکت در زمانی که در آنجا کار بتن سازی انجام می داده است و به علت برداشت مصالح شن چاله ای تقریبا به عمق حدود 70 تا 80 متر ایجاد کرده است .

وی افزود: یکی از اهداف اصلی  این پروژه جلوگیری از ریزش گودی است که در کنار این رود خانه قرار گرفته است. همچنین  وجود ملک های دیگری مثل کارخانه آسفالت در کنار این رودخانه که  به مرور زمان آب باعث فرسایش و ریزش خاک اطراف این رودخانه و نهایتا مشکلاتی در بحث انتقال آب از مسیر رودخانه و ملک های مجاور به وجود خواهد آورد. هدف اصلی این پروژه این است که  انرژی آب را بتواند در پایین دست کنترل کند تا بتوان قدمی را در راستای کنترل سیلاب های تهران و منطقه انجام داد.

او در ادامه توضیح داد: رودخانه کن یکی از رودخانه های است که در سمت غرب و شمال غرب تهران تمام آب ریزها به داخل این رودخانه سرازیر و به سمت جنوب تهران انتقال می یابد. در نتیجه مصطلح کردن و کنترل کردن این رودخانه می تواند بسیار نقش مهمی در سیلاب ها ایفا کند.

مدیر فنی در آخر گفت: شروع پروژه و ابلاغ قرار داد در واقع از اول آبان ماه امسال انجام شد. در تاریخ 19  آبان ماه جاری تحویل زمین توسط کارفرما انجام شده است. مدت پروژه 9 ماه پیش بینی شده که با توجه به وضعیت جوی، طبیعی است که در فصول بارندگی کار کمی به تاخیر افتد زیرا سیلاب هایی که در مسیر به وجود می آیند مانع از انجام کار خواهند شد. تجهیز کارگاه  این پروژه به اتمام رسیده است. یک پیش انحراف در مسیر راه آهن تهران_تبریز از وسط پروژه ما عبور خواهد کرد. قبل از اینکه انحراف پایین دست کار انجام شود باید  بالا دست پیش انحراف را انجام دهیم  یعنی قبل از اینکه آب به پروژه برسد.در زمانی که عمق آب کم است شروع به کنترل شروع سیلاب ها و  تکمیل انحراف پایین که بخش اصلی سازه مصطلح کننده کار ما خواهد بود.

print