«شتاب‌دهنده استعداد» بر بستر زیست‌بومی اقتصادی در مرکز ایران

تهران- ایرنا– حمایت از راه‌اندازی شتاب‌دهنده استعداد یکی از زمینه‌های سند تحولی استان یزد به شمار می‌آید که به دلیل اهمیت تربیت نیروی انسانی ماهر برای شرکت‌های صنعتی و دانش‌بنیان با توجه به زیست‌بوم اقتصادی این استان مورد توجه ویژه است.

چندی است که با تصمیم ستاد نوآوری فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان (نوفاد) استان یزد کارگروه‌هایی تخصصی ذیل این ستاد تشکیل شده که توانمندسازی و منابع انسانی از جمله این کارگروه‌ها به شمار می‌آید.اولین جلسه کمیته توانمندسازی و منابع انسانی ستاد نوفاد استان یزد روز چهارشنبه ۲۵ مرداد برگزار شد.بنابر اعلان روابط عمومی پردیس علم و فناوری دانشگاه یزد جلسه اول این کمیته با ریاست رئیس پردیس علم و فناوری دانشگاه یزد، دبیری شرکت سامان آوران توسعه و با حضور نمایندگان دانشگاه‌ها، استانداری، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، پارک علم و فناوری و شرکت‌های خصوصی در محل سالن اندیشه دانشگاه یزد برگزار شد.در ابتدای این نشست دکتر احمدرضا فقیه خراسانی رئیس پردیس بیان داشت: مصوبات پیشین ستاد نوفاد بررسی شده و پیگیری مصوبات مرتبط با حوزه توانمندسازی و منابع انسانی از جمله طرح مهارت‌یار و بورسیه شغلی در دستور کار جلسات کمیته قرار گرفته است.

نیاز به حمایت از شرکت‌های توانمندساز بیش از پیش احساس می شود

رئیس کمیته توانمندسازی و منابع انسانی ستاد نوفاد استان یزد با اشاره به اهمیت موضوع تربیت منابع انسانی ماهر برای شرکت های مختلف و اولویت آن در سند تحولی یزد نوین، اقدامات صورت گرفته در این زمینه را برشمرد و خاطرنشان کرد به دلیل اهمیت مهارت‌آموزی و توانمندسازی در حوزه اشتغال‌آفرینی نیاز به حمایت از شرکت‌های توانمندساز بیش از پیش احساس می‌شود. به همین منظور طرح کلی راه‌اندازی شتاب‌دهنده استعداد در جلسات ستاد نوفاد مطرح شد و با دستور استاندار یزد طرح آن در دستور کار شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی نیز قرار گرفت تا شرایط لازم برای ایجاد چنین شرکت‌هایی فراهم شود.

در ادامه، پارسائیان مشاور استاندار یزد و مسئول پیگیری‌های ویژه دانش‌بنیان روند تشکیل کارگروه های تخصصی را توضیح داد و بیان داشت: با توجه به مصوبه اخیر ستاد نوفاد مقرر شده است که مباحث کارشناسی در کارگروه‌ها پیگیری شود و در نهایت پیشنهادات کارشناسی شده از سوی هر کارگروه به دبیرخانه ستاد نوفاد جهت طرح در این ستاد ارسال شود.

فداکار مسئول پیگیری‌های ویژه برنامه‌های تحولی یزد نوین نیز با اشاره به پیشرفت پروژه‌های مختلف سند یزد نوین گفت: با وجود اقدامات ابتدایی صورت‌گرفته در زمینه شتاب‌دهنده استعداد، اما هنوز خروجی مشخصی در این حوزه نداشته‌ایم که امیدواریم با توجه به مباحث این کارگروه، به‌زودی شاهد ‌راه‌اندازی شرکت‌های توانمندساز و شتابدهنده‌های استعداد در استان یزد باشیم.

طرح تحولی شتاب‌دهنده استعداد

پس از آن نمایندگان شرکت رهپویان سرآمدی ایساتیس (رسا) به ارائه طرح پیشنهادی خود در زمینه راه‌اندازی شتاب‌دهنده استعداد پرداختند و حاضران پیشنهاداتی را در زمینه این طرح ارائه داشتند.

دکتر دهقان اشکذری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی یزد ضمن تقدیر از شرکت رسا برای تدوین این طرح خاطرنشان کرد که در تدوین چنین طرح‌هایی حتما باید نظرات کارفرمایان مورد بررسی قرار گیرد تا تربیت نیرو بر اساس نیاز بازار کار باشد.

دکتر رحمانی معاون سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان یزد نیز نفس اقدامات عملیاتی در زمینه تربیت نیروی انسانی ماهر را ارزشمند دانست و افزود: این طرح ها باید با نگاه حداقلی به منابع مالی استانی تدوین شود و لازم است در مدل درآمدی مطرح شده بازنگری صورت گیرد.

دکتر آقایی نماینده پارک علم و فناوری یزد هم با اشاره به ارسال طرح‌های مشابه به پارک علم و فناوری در زمینه راه اندازی شتاب‌دهنده استعداد گفت باید زمینه لازم برای حمایت از شرکت‌های متقاضی فراهم شود تا در نهایت طرح‌های انتخابی وارد مرحله اجرایی شوند.

لازم به ذکر است حمایت از راه‌اندازی شتاب‌دهنده استعداد یکی از زمینه‌های سند تحولی یزد نوین بوده که به دلیل اهمیت تربیت نیروی انسانی ماهر برای شرکت‌های صنعتی و دانش‌بنیان با توجه به زیست‌بوم اقتصادی استان مورد توجه ویژه است.

یکی از مشکلات موجود در این زمینه عدم ارتباط چند جانبه شرکت‌های توانمندساز، دانشگاه‌ها و صنایع است که طرح‌های موجود در صدد تسهیل آن هستند.

در این نشست با توجه به نظرات مطرح شده مقرر شد زمینه‌های حمایت ملی از طرح‌های حوزه توانمندسازی و آمادگی فارغ التحصیلان دانشگاهی برای ورود بازار در جلسه بعدی مورد بررسی قرار گیرد.

print