سامانه ملی اشتغال و کسب‌ و کار راه‌اندازی شد

به گزارش روابط عمومی شرکت ساختمانی بانک ملت، به نقل از خبرگزاری مهر، عیسی منصوری یکی از اهداف راه اندازی سامانه ملی اشتغال و کسب‌وکار را دسترسی به آمار و اطلاعات مرتبط با عرضه و تقاضای نیروی کار دانست و گفت: اطلاعات و داده‌های دقیق و جامع بازار کار و اشتغال از طریق این سامانه در اختیار مدیران ارشد و سیاست گذاران کشور قرار می‌گیرد تا بتوانند در طراحی سیاست‌ها و برنامه‌های اشتغال و تنظیمات نهادی بین ذینفعان اصلی بازار کار، از آن بهره ببرند.

معاون وزیر کار با بیان اینکه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در راستای سیاستگذاری و برنامه ریزی بازار کار و اشتغال کشور، این سامانه را راه اندازی کرده است گفت: ایجاد بانک اطلاعات شغلی افراد در سن کار، بانک اطلاعات بنگاه‌ها و پایگاه اطلاعات مشاغل کشور بخش‌های اصلی این سامانه است.

تقویت توان سیاستگذاری، اجرا و نظارت در حوزه اشتغال و بازار کار کشور، پایش مستمر عملکرد طرح و سیاست‌های اشتغالزا، شناسایی شاغلان بخش غیر رسمی بازار کار، پیش بینی نیازها، فرصت‌ها و تهدیدهای آینده کشور، رصد و پایش تحولات حوزه اشتغال به منظور تطبیق سرفصل‌های آموزشی متناسب با نیاز بازار کار، تجزیه و تحلیل روند نقل و انتقالات نیروی کار در کشور (ملی و منطقه‌ای)، تخصیص شناسه شغلی به افراد در سن کار به منظور تعیین وضعیت شغلی و تخصیص کد استاندارد برای مشاغل کشور همراه با شرح جامع مشاغل، از جمله اهداف دیگری بود که منصوری بدان اشاره کرد.

وی تصریح کرد: تولید اطلاعات، دانش و تجزیه و تحلیل کسب و کار و اشتغال برای سیاست گذاران و سایر ذینفعان بازار کار هدف غایی این سامانه است.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال از همه افراد در سن کار کشور (۱۵ سال به بالا) شامل شاغلین، بیکاران و (خانه دار، محصل، بازنشسته، دارای درآمد بدون کار و…) و همچنین فعالان عرصه کسب و کار (کارفرمایان دارای مجوز و بدون مجوز) دعوت کرد تا ضمن مشاهده اطلاعات شغلی و کسب و کار خود در این سامانه برای تکمیل آن به https://lmis.mcls.gov.ir/ مراجعه کنند.

منصوری با تاکید بر اینکه همه اطلاعات فرد و صاحب کسب و کار نزد این وزارتخانه به صورت محرمانه باقی می‌ماند، در خصوص مراحل ثبت نام در سامانه نیز توضیح داد: مرحله اول فرد وارد بخش ثبت نام شده و نسبت به تکمیل اطلاعات عمومی و اختصاصی فردی اقدام می‌کند، پس از این مرحله با دریافت نام کاربری و گذرواژه وارد سامانه می‌شود، مرحله سوم نیز دریافت خلاصه رزومه شغلی (گواهی شده از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی) است.

به گفته وی، کاربر می‌تواند تمامی اطلاعات مربوط به سوابق شغلی، تحصیلی، گواهی نامه ها…را در این سامانه درج کرده و رزومه کاری خود را تکمیل کند.

منصوری با بیان اینکه سامانه تا پایان سال جاری برای ثبت نام فعال است افزود: با راه اندازی و پیاده سازی سامانه، انتظار می‌رود از طریق انسجام بخشی و استفاده از ظرفیت هاو امکانات در اختیار دستگاه‌ها و نهادهای تولید کننده آمار و اطلاعات بازار کار، سیاستگذاران و تصمیم سازان این بخش بتوانند تغییر و تحولات آینده بازار کار را به صورت مستمر رصد کنند.

وی در خصوص تأثیرگذاری این سامانه بر سیاستگذاری اشتغال نیز گفت: به منظور کاهش مشکلات موجود در نظام جمع آوری، پردازش و تحلیل اطلاعات بازار کار، لزوم استقرار نظام جامع اطلاعات بازار کار کشور، پیش نیاز اصلی و اساسی برنامه ریزان و متولیان بازار کار کشور است.

print