راه‌اندازی ۲ شعبه بانک هوشمند با قابلیت شناسایی مشتریان

تهران – ایرنا – یک شرکت دانش بنیان ایرانی موفق به راه‌اندازی ۲ شعبه بانک هوشمند با قابلیت شناسایی مشتریان به صورت آزمایشی در یکی از بانک‌های عامل شد.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا، امیرحسین بهروز مدیر کارخانه هوشمندسازی و نوآوری «امیدینو» از موفقیت یک شرکت دانش‌بنیان فعال در این مجموعه در راه‌اندازی پایلوت ۲ «شعبه بانک هوشمند» خبر داد که با استفاده از فناوری‌های «پردازش تصویر» خدمات متنوعی را به بانک و مراجعان آن ارائه می‌دهد.

وی با بیان اینکه یک شرکت مستقر در این کارخانه در زمینه هوشمندسازی پردازش تصویر فعالیت می کند، یادآور شد: ما در مجموعه بانک سپه، نیازی را تشخیص دادیم مبنی بر اینکه سامانه هوشمندی در شعب بانکی نصب شود؛ سامانه‌ای که به جز کارهای معمول ثبت تردد و شمارشگرها، اقداماتی مانند شناسایی مشتریان، تشخیص میزان رضایت یا نارضایتی و شناسایی مشتریان وی آی پی را بلافاصله انجام دهد.

مدیر کارخانه هوشمندسازی و نوآوری امیدینو ادامه داد: از همین رو خدمات ۱۲گانه‌ای را تعریف کردیم که در ۲ شعبه بانک سپه به صورت پایلوت در حال پیاده‌سازی است که دو شعبه کاملا هوشمند بانک سپه خواهند بود.

بهروز به تاکید معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس جمهوری مبنی بر ضرورت وجود بازوی رسانه‌یی قوی در حوزه علمی و فناوری کشور اشاره کرد و اظهار داشت: در همین راستا یک هلدینگ رسانه‌ای در امیدینو مستقر شده که در ۳۲ استان کشور فعالیت دارد و در واقع یک استودیوی دیجیتال است که آماده‌سازی شده و در اختیار تمام شرکت‌ها و مجموعه‌ها قرار گرفته است.

حضور کمرنگ دانش‌بنیان‌ها در بازار

وی همچنین درمورد کارخانه هوشمندسازی و نوآوری «امیدینو گفت: در سال‌های اخیر حدود ۱۰ تا ۱۲ کارخانه نوآوری در کشور تاسیس شده است اما به وجود کارخانه‌ای که به شکل تخصصی در محوری خاص فعالیت کند، احساس نیاز می‌شد. در پاسخ به این نیاز بود که کارخانه هوشمندسازی و نوآوری امیدینو با محوریت معاونت علمی ریاست جمهوری و مجموعه بانک سپه طی تفاهم‌نامه‌ای که مردادماه سال پیش به امضا رسید، تشکیل شد.

مدیر کارخانه هوشمندسازی و نوآوری امیدینو با تاکید بر اینکه این کارخانه در حوزه هوشمندسازی فعالیت می‌کند و از دستاوردهای ستاد اقتصاد دیجیتال محسوب می‌شود، اظهار داشت: هدف از تشکیل کارخانه، استقرار نهادهای زیست‌ بوم مانند مراکز نوآوری، شتاب دهنده‌ها، استارتاپ‌ها، مهارت‌افزایی و توانمندسازی نخبگان حوزه هوشمندسازی است. در چند ماه اخیر در دنیا هوش مصنوعی تبدیل به یک مگاترند اصلی شده است و از سوی دیگر نیازهای فناورانه و اولویت‌داری در کشور وجود دارد که در کارخانه تلاش داریم با اتکا به شرکت‌های دانش بنیان داخلی، این نیازها را برطرف کنیم.

بهروز افزود: یک نکته دیگر هم این است که شرکت‌های دانش بنیان و نوآور فعال در کشور با اینکه محصولات بسیار شاخص و خوبی تولید می‌کنند، عملا خیلی اوقات نمی‌توانند در فضای رقابتی و بازار موجود مورد بهره‌برداری قرار بگیرند. در واقع سازمان‌های دولتی یا سایر مجموعه‌ها چندان به این شرکت‌ها مراجعه نمی‌کنند؛ بنابراین اولین و مهم ‌ترین کارکرد امیدینو را بازارسازی برای دانش‌بنیان‌ها تعریف کرده‌ایم.

وی به افتتاح امیدینو در بهمن ماه سال گذشته اشاره و خاطرنشان : در مدت کوتاهی از راه‌اندازی این کارخانه نوآوری می‌گذرد، مجموعه‌های مختلفی مانند شرکت‌های دانش بنیان و شتاب دهنده‌ها در امیدینو، مستقر شده و در حال فعالیت هستند. یکی از این مجموعه ها، یک شرکت دانش بنیان است که دو محصول دانش بنیان در حوزه انرژی تولید می‌کند و همچنین بحث هوشمندسازی معدن را به صورت ویژه با این شرکت پیگیری می‌کنیم.

این فناور تصریح کرد: در همین راستا شرکت مشترکی را تاسیس کردیم و با ۲ هلدینگ بسیار بزرگ معدنی در حال مذاکره هستیم تا موضوع هوشمندسازی در حوزه معدن را پیش ببریم. این شرکت در حوزه آب و برق با ۲۱ استان کشور عقد قرارداد داشته و در واقع معدن حوزه جدیدی است که در امیدینو، زمینه فعالیت در آن فراهم شده است.

بهروز یکی دیگر از مجموعه‌های مستقر در این کارخانه را جامعه برنامه نویسان ایران اعلام و تصریح کرد: حدود ۶۴ فارغ التحصیل دانشگاه صنعتی شریف که در حوزه برنامه‌نویسی کار می‌کنند در کارخانه فعال هستند. در شرایطی که در سایر کشورها از جمله کشورهای همسایه، زمینه‌های کاری مختلفی برای برنامه‌نویسان وجود دارد، این موضوع که این افراد اقدام به مهاجرت نکنند و در کشور فعالیت داشته باشند، بسیار ارزشمند است.

وی خاطرنشان کرد: یکی از اهداف ما هم استقرار چنین مجموعه‌ای در کارخانه بود که خوشبختانه در حال فعالیت است و شرکت‌های معتبری مانند دیجی کالا، علی بابا و اسنپ، ازکی و بیمه دات کام از این شرکت نیرو جذب می کنند. این شرکت که سرآمد حوزه برنامه‌نویسی است، هفت محصول دانش بنیان دارد.

فعالیت سبد فناوری امیدینو در هفت حوزه

براساس گزارش معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، مدیر کارخانه هوشمندسازی و نوآوری امیدینو با بیان اینکه سبد فناوری امیدینو در هفت حوزه فعال است، گفت: وین تک، انرژی، معدن، حمل و نقل، سلامت، کالاهای اساسی و کشاورزی که در دل خود امنیت غذایی را دارد، از جمله این حوزه ها است.

بهروز برگزاری چندین رویداد در مدت کوتاه را از دیگر اقدامات امیدینو ارزیابی و تصریح کرد: برگزاری رویداد ملی جهش هوشمندسازی با حمایت معاونت علمی و برگزاری نخستین جشنواره ایده‌های نوآورانه بانک سپه برای حدود ۳۵ هزار کارمند این بانک، از جمله این اقدامات است.

وی تلاش‌ها و اقدامات این کارخانه را معطوف به آموزش و ترویج موضوع بازارسازی دانست و اظهار داشت: به نظر من درایران به اندازه کافی در بحث‌های آموزش و تئوریک کار کرده‌ایم و موضوعی که نیاز امروز کشور و بسیار مهم است، دانش‌بنیان‌ها هستند و ما هم تلاش های خود را در جهت اعتلای بحث دانش بنیان ها در کنار شرکت‌های بزرگ‌تر قرار داده ایم.

print