دیگر در حریم گسل ساختمان‌های مهم و حساس ساخته نمی شود

سرپرست مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با بیان اینکه دیگر قرار نیست در حریم گسل ساختمان‌های مهم و حساس ساخته شود؛ از بررسی ۱۴۰ نقطه نهضت ملی مسکن از منظر فرونشست و گسل خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدمهدی حیدری سرپرست مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در هفتمین نمایشگاه حمل‌ونقل، لجستیک و صنایع وابسته اظهار کرد: مرکز تحقیقات در زمینه بازنگری و تدوین ضوابط فعالیت مستمری دارد و تدوین ضوابط و مقررات در حوزه‌های مختلف حمل و نقلی و مسکن و شهرسازی در حال انجام است. تدوین بسته‌های آموزشی به‌منظور برگزاری کارگاه‌ها برای مهندسان در حوزه‌های مختلف نیز در دستور کار قرار دارد.

وی توضیح داد: با توجه به تاکید دولت سیزدهم برای بهره‌مندی از فناوری‌های نوین و همکاری با دانش‌بنیان‌ها، ارائه تاییدیه فنی به محصولات و فناوری‌ها در حال انجام است. این مرکز در تلاش است تا با بررسی همه‌جانبه، زمینه را برای فعالیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان صاحب ایده فراهم کند و هدف از این کار، افزایش کیفیت ساخت و ساز و همچنین ارتقای اجرای پروژه‌های عمرانی در حوزه حمل و نقل است.

حیدری گفت: در نهضت ملی مسکن نیز، مرکز در زمینه بررسی الحاق اراضی، موضوع را در زمینه فرونشست و زلزله مورد بررسی قرار می‌دهد و نتیجه به شورای عالی شهرسازی و معماری ارائه می‌شود.

به گفته وی، حدود ۱۴۰ نقطه کشور در موضوع فرونشست و زلزله مورد بررسی قرار گرفته و به شورای عالی شهرسازی و معماری ابلاغ شده‌است.

حیدری بیان کرد: تاکنون حدود ۱۴۰ استعلام در بحث تدقیق حریم گسل مکان‌های ساخت نهضت ملی مسکن انجام شده که در دو سه مورد از جمله الحاق اراضی به مرودشت بر اساس برخی از الزامات مجوز بارگذاری را صادر کرده‌ایم.

وی همچنین درباره بیمارستان‌های تهران که روی گسل قرار دارند، گفت: بر اساس ضوابط و مقررات در حریم گسل نباید ساختمان‌های مهم و حساس از جمله بیمارستان‌ها ساخته شود. قطعاً نمی‌توانیم بیمارستان‌های ساخته شده در گذشته را تخریب کنیم اما پایداری و مقاوم سازی این ساختمان‌ها در دستور کار قرار دارد.

حیدری با بیان اینکه این مسائل را به مدیریت بحران اعلام می‌کنیم، گفت: دیگر قرار نیست در حریم گسل ساختمان‌های مهم و حساس ساخته شود.

سرپرست مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با بیان اینکه آمار دقیقی از تعداد بیمارستان‌های تهران که روی گسل قرار دارند، ندارم، اظهار کرد: البته گسل‌ها و پلاک‌های روی این گسل‌ها مشخص است.

حیدری در خصوص مطالعات تأثیرات فرونشست در مدهای حمل و نقلی و مسکن و شهرسازی گفت: در حوزه‌های ریلی، جاده‌ای و فرودگاه‌ها مطالعات فرونشست و تأثیر آن بر مدل‌های حمل و نقلی انجام و توصیه‌ها و راهکارهای افزایش ایمنی به راه‌آهن، فرودگاه‌ها و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، اعلام شده است.

به گفته وی، مطالعات تأثیرات فرونشست در ۱۱ فرودگاهی که مخاطرات فرونشستی داشتند انجام و نتیجه به شرکت فرودگاه‌ها ابلاغ شد.

print