تمرکز بر اعتلای نیروهای فنی؛ دغدغه ای جدی

   شرکت ساختمانی بانک ملت قریب به 34 سال قبل تأسیس شد و با ثبت ساخت پروژه های متعدد در کارنامه خود، خوش می درخشد.  متن پیش رو حاصل مصاحبه با دکتر مهدی خواری معاون فنی و اجرایی شرکت در خصوص حوزه تخصصی خود و چشم انداز، وضعیت و جایگاه فنی شرکت ساختمانی بانک ملت است.

ایشان در ابتدای سخن با اشاره به توانمندی های علمی و تخصصی مجموعه تحت امر خود عنوان کرد: شرکت ساختمانی بانک ملت قریب به 34 سال قبل تأسیس شد و با ثبت ساخت پروژه های متعدد در کارنامه خود، خوش می درخشد. اخذ پایه 1 ابنیه و پایه 3 تاسیسات در رتبه بندی سازمان برنامه و بودجه، نیز گواهینامه های متعدد ISO و به روزرسانی سالیانه آنها معرف جایگاه شرکت ساختمانی بانک ملت در عرصه ساخت و توانمندسازی اجرایی است. تمرکز بر آموزش نیروهای جوان، اعتلا و به روزرسانی دانش فنی از طریق برگزاری و شرکت در دوره های تخصصی، اعزام تیم کارشناسان به کارخانه ها و شرکت های سازنده تجهیزات و مصالح نوین به منظور آشنایی با پروسه ساخت متریال های مختلف زمینه ساز گسترش دید کادر فنی برای پیشبرد پروژه ها و پرورش خلاقیت ذهنی آنها می باشد.

وی افزود: در چند سال اخیر، بحث اصلی تمرکز بر تعیین تکلیف پروژه ­های تکمیل شده از قبیل مجتمع اداری- تجاری جام شریعتی، مجتمع مسکونی- تجاری الهیه، مجتمع تجاری- اداری معین­ مال و مجتمع مسکونی- تجاری دریان نو بوده است. پس از اخذ پایانکار پروژه های فوق و انجام تسویه حساب ها با پیمانکار، صورت مجلس تفکیکی و صدور سندها صورت گرفته است. لذا می توان عنوان کرد تعداد نادری از پروژه های در این سطح، مانند جام شریعتی و مجتمع معین مال موفق به اخذ پایانکار (که مستلزم به دریافت تاییدیه آتش نشانی، آسانسور، سازمان فضای سبز و سایر موارد مربوط به شهرداری می باشد) شده اند لیکن در تمامی چند پروژه  شرکت ساختمانی بانک ملت که از آنها نام برده شد، این امر و همچنین صورت مجلس تفکیکی و سندها صورت گرفته است.

پروژه بازسازی و بهسازی سازه ای ساختمان بیمه ما حدود 2 سال گذشته تحویل و بهره برداری آن انجام شد. در مجتمع های معین مال و دریان نو، سندهای تک برگی واحدهای مختلف در حال انتقال به متقاضیان و خریداران می باشد. گذشته از این پروژه های تعیین تکلیف شده، در مجتمع اداری – تجاری شمس آباد ضمن تحویل قطعی صورت گرفته در مراحل انتهایی اخذ پایانکار قرار داریم.

آقای دکتر خواری، شرکت در پروژه های آتی خود چگونه مسیر تحقق چشم انداز منظور در سند 1402 را دنبال می کند؟

شرکت ساختمانی بانک ملت چشم انداز خود را “حضور در جمع 10 شرکت برتر صنعت ساختمان ایران و پیشگامی در توسعه خدمات در قالب کلینیک ساختمانی” در سند 1402 ترسیم کرده است. تحقق این امر مستلزم دو حرکت همگام و به موازات است:

  1. افزایش دانش فنی به منظور پیش تازی در بازار رقابتی ساخت و ساز: بهره مندی از دانش شرکت های دانش بنیان و بسط حیطه فعالیت در قالب کلینیک ساختمانی.
  2. ارتقای فنی و بازدهی مالی پروژه ها در سطح همه شمول مانند مشارکت در اجرای نهضت ملی مسکن: نظر به نگرش دولت در زمینه مشارکت نهادهای ذی صلاح در امر آبادانی مسکن و نیز سیاست های مأخوذه از سوی بانک ملت و شرکت ساختمانی بانک ملت، پروژه هایی از قبیل طرح نهضت ملی مسکن با وزارت راه و شهرسازی و شرکت مادرتخصصی عمران شهرهای جدید برای این همراستایی در دستور کار قرار دارد.

می بایست ایده ها و طرح های جدیدی را با تکیه بر تخصص نیروهای پرورش یافته و انباشت تجارب پروژه های پیشین در عرصه های مختلف نمایشگاهی ارائه داد. به عنوان مثال ارائه خدمات اخذ پایانکار به سایر شرکت های ساختمانی و کارفرمایان را می توان از گام های نخست در مسیر تحقق کلینیک ساختمانی برشمرد.

به عنوان سوال آخر؛ در نشست تخصصی مسئولیت اجتماعی در صنعت ساختمان که مرداد ماه سال جاری برگزار گردید از شرکت ساختمانی بانک ملت به عنوان یکی از دو میزبان برای ارائه دستاوردهای خود در این عرصه دعوت به عمل آمد. این رخداد را چگونه ارزیابی می کنید؟

این امر مبین این موضوع است که شرکت رسالت خود را در حوزه مسئولیت اجتماعی در سبقه عملکردی خود ایفا کرده است. از جمله پروژه هایی که این هدف ضمنی را دنبال کرده است می توان به ساخت مجتمع معین مال در منطقه متوسط شهری به عنوان اقدامی فرهنگی- اقتصادی اشاره کرد. از سویی، حضور مراکز فرهنگی پردیس سینمایی معین مال و کتاب مان، مراکز تفریحی گیم نت، اتاق فرار و بازی کودکان، تنوع تجاری در قالب برندهای معتبر، رستوران، کافه ها و فودکورت های برخوردار از بام سبز، و 5 طبقه پارکینگ از جمله امکاناتی است که با مکان یابی و ساخت مجتمع در این منطقه از شهر به شهروندان عرضه شده و مکانی را با قابلیت گذران اوقات فراغت در اختیار قرار می دهد. از سوی دیگر، سازگاری اجاره بها با توانایی اقتصادی منطقه بلافصل و پیرامونی آن گویای کاهش قیمت اجناس، حاشیه امن سود، افزایش بهره وری و افزایش دوره زمانی ثبات یک برند در محل کسب خواهد بود.

در ایفای نقش مسئولیت اجتماعی گذشته از کاربرد تکنولوژی های جدید در صنعت ساختمان، اخذ مجوزهای لازم و تاییدیه های آتش نشانی در پروژه ها علاوه بر سازمان نظام مهندسی، همراهی گروه مشاور به کنترل مجدد نظارت دارد تا از بروز حوادثی مانند ساختمان متروپل در آبادان جلوگیری به عمل آید. در پروژه مجتمع جام خلیج فارس علیرغم آنکه طرح اولیه متعلق به یک دهه گذشته بود لیک الزامات ایمنی ساخت در طراحی فنی منظور گردید. عملیات “پاشش ضدحریق بر روی اسکلت فلزی” نمونه ای است که در کل مجموعه پروژه جام خلیج فارس با مساحتی قریب به 120،000 مترمربع در راستای مسئولیت اجتماعی در حوزه ساختمان پس از رخداد حادثه پلاسکو ضرورت آن احساس شد و اجرا گردید. انجام این عملیات باعث می گردد در صورت بروز آتش سوزی، کاهش سرعت انتقال حرارت از طریق اسکلت فلزی مانع از گسیل فوری آتش به دیگر بخش ها، تاخیر در زمان آغاز تخریب، افزایش مقاومت ساختمان و افزایش فرصت گریز گردد.

print