تدوین نظام نامه بومی سازی محصولات فناوری اطلاعات و ارتباطات

معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از تدوین نظام نامه بومی سازی محصولات فناوری اطلاعات و ارتباطات خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، میثم عابدی در مراسم افتتاحیه بیست و چهارمین نمایشگاه بین المللی مخابرات،فناوری اطلاعات و اقتصاد دیجیتال( تلکام ۲۰۲۳) که امروز صبح در محل دائمی نمایشگاه بین المللی تهران برگزار شد گفت: اولویت فعالیت وزارت ارتباطات بومی سازی تجهیزات و بازارسازی برای محصول داخلی در داخل و خارج کشور است. این موضوع به هماهنگی با وزارت صمت نیاز دارد که بسیار خوب در دو سال گذشته ایجاد شده است.

وی با اشاره به اینکه تعداد شرکت های مدعی تولید محصولات داخلی در هر حوزه ای زیاد است، افزود: در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات نظام نامه بومی سازی محصولات فاوا تدوین شد که این نظام نامه محور ارزیابی هر محصول است و خیالمان از شرکت هایی که این مسیر را دنبال می کنند راحت خواهد بود.

عابدی در ادامه گفت: از تمام شرکت ها دعوت می کنم به جریان بومی سازی بپیوندند تا تولید کننده اصلی از تولید کننده فیک جدا شود.

وی افزود: آمار دقیق از تعداد و ارزش های محصولات وارداتی در کشور وجود نداشت که به همین منظور با کمک مجری شبکه ملی اطلاعات ، وزارت صمت و سازمان تنظیم برنامه ریزی شده تا شناسه یکتا برای هر محصول داشته باشیم و مسیر از گمرک و ثبت سفارش دنبال شود. به دنبال این فرایند آمار دقیق از تعداد محصولات وارداتی در کشور مشخص می شود و آمار خوبی در اختیار نهادهای حاکمیتی قرار داده شود.

معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح کرد: موضوع دیگری که با برخی از تولیدکنندگان داخلی داشتیم این بود که برخلاف انتظار برخی محصولات داخلی گران‌تر از محصولات چینی و خارجی در بازار عرضه می ‌شوند به همین دلیل باید به واسطه اصلاح زنجیره تأمین یک اصلاح قیمتی در این حوزه داشته باشیم تا این گرانی برطرف شود. همچنین برخی از محصولات خارجی قیمت واقعی ندارند که در وزارت ارتباطات در حال بررسی این موضوع هستیم.

وی در ادامه به موضوع آزادسازی بازارهای بین المللی محصولات داخلی اشاره کرد و افزود: سهم محصولات فاوا از این بازار اکنون به ۱۰۰‌ میلیون دلار رسیده است که برآورد می‌شود امسال به ۲۰۰ میلیون دلار برسد.

عابدی افزود: تأمین نیروی انسانی متخصص در این حوزه یکی از چالش‌ها است که برای حل این موضوع ۳ برنامه آموزشی مهم در کشور دنبال می‌شود. یکی از آن‌ها آموزش برنامه نویسی به دانش آموزان در ۱۵ استان کشور است و همچنین با همکاری معاونت علمی، آموزش متخصصین صنعت فاوا شروع شده که بر این اساس امسال ۱۰ هزار متخصص آموزش دیده وارد بازار می‌شوند که بر اساس برنامه هفتم این رقم باید ۲۰ هزار به متخصص برسد.

وی گفت: برنامه دیگر بحث راهبران تحول دیجیتال کشور است که در دور اول آن ۵۰۰ نفر برگزیده در فراخوان درحال گذراندن دوره‌های تخصصی در بخش خصوصی، دولتی و خارج از کشور هستند.

print