تدوین بانک اطلاعات استقرار دستگاههای اجرایی و زیرساخت های اجتماعی در شهرهای جدید

به همت دفتر توسعه اجتماعی و فرهنگی شرکت عمران شهرهای جدید ، بانک اطلاعات استقرار دستگاههای اجرایی سراسر کشور و همچنین زیرساخت های اجتماعی – فرهنگی در شهرهای جدید گردآوری و تدوین شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت عمران شهرهای جدید بانک اطلاعات استقرار دستگاههای اجرایی در شهرهای جدید با هدف برنامه ریزی موثرتر برای ایجاد رفاه اجتماعی و فرهنگی در شهرهای جدید و نیز آگاهی نسبت به اولویت های مورد نیاز شهروندان توسط دفتر توسعه اجتماعی و فرهنگی شرکت عمران شهرهای جدید تهیه و تدوین شده است.
قابل ذکر است این گزارش طی دو بخش اصلی شامل دستگاه های اجرایی فرهنگی و اجتماعی و دستگاه های اجرایی خدمات رسان در شهرهای جدید تدوین شده است.
گفتنی است طبق “ماده 5” قانون ایجاد شهرهای جدید ، کلیه وزارتخانه‌ها، نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، مؤسسات و شرکت های دولتی و سایر شرکت ها و موسساتی که شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر نام است، مکلف شده اند ضمن همکاری در ایجاد شهرهای جدید به گونه‌ای برنامه‌ریزی و اقدام به تأمین اعتبار کنند که متناسب با پیشرفت عملیات ‌احداث و اسکان شهر جدید، خدمات مورد نیاز براساس تعرفه‌های شهرهای مشابه به شهر جدید نیز ارائه شود.
براساس گزارش دفتر توسعه اجتماعی و فرهنگی شرکت عمران شهرهای جدید بانک اطلاعاتی زیرساخت های اجتماعی – فرهنگی نیز با هدف شناخت وضعیت موجود زیرساخت ها ، بر اساس ظرفیت سکونتی شهرهای جدید صورت گرفته و به سرانه های محقق شده در زمینه های آموزشی ، ورزشی ، فرهنگی ، مذهبی ، فضای سبز و درمانی پرداخته است.
نظر به اهمیت موضوع زیر ساختها در شهرهای جدید ، دفتر توسعه اجتماعی و فرهنگی شرکت عمران شهرهای جدید ،راهبرد «توسعه زیرساخت های اجتماعی و فرهنگی» شهرهای جدید را در دستور کار خود قرار داده است ، که بتوان وضعیت زیرساخت ها را در شهرها جدید ارتقاء دهد.
زیرساخت اجتماعی و فرهنگی مفهومی است که در چند سال اخیر علاوه بر جامعه دانشگاهی و متخصصان حوزه اجتماعی، مورد توجه سیاست¬گذاران و برنامه¬ریزان شهری نیز قرار گرفته است.
لازم به ذکر است که در این گزارش به دلیل عدم انجام سرشماری نفوس و مسکن توسط مرکز آمار در سال گذشته و نبود آمار از میزان دقیق جمعیت ساکن در شهرهای جدید، برای محاسبه سرانه ها از برآورد جمعیت بر اساس ظرفیت سکونتی موجود استفاده شده است.

print