بیمه مسئولیت مدنی کارفرما در فعالیت های ساختمانی

به گزارش روابط عمومی شرکت ساختمانی بانک ملت،  بیمه مسئولیت کارفرما در قبال کارکنان بیمه ای است که خسارات جانی وارد به کارکنان، در محیط کار و در حین انجام کاری که کارفرما مسئول آن شناخته می شود را تحت پوشش قرار می دهد. منظور از جبران خسارت جانی، پرداخت هزینه‌های پزشکی و غرامت نقص عضو یا فوت کارکنان می‌باشد.

یکی از زمینه های بیمه‌نامه مسئولیت کارفرما در قبال کارکنان، در خصوص پروژه‌های صنعت ساختمان است که در حال حاضر نیز درصد بالایی از بیمه‌نامه‌های صادره، مسئولیت مدنی در برابر کارکنان در بخش احداث بنا می‌باشد و سایر بیمه‌نامه‌های صادره از این نوع در بخش پروژه‌های عمرانی شامل سدسازی، راه‌سازی، شبکه جمع‌آوری فاضلاب و شبکه آب‌رسانی و همچنین کارخانه‌های تولید آجر می‌باشد.

در این‌گونه موارد در صورتی که حادثه ناگواری پیش آید، مثلاً اگر کارگری از ارتفاع سقوط و فوت نماید، در اکثر مواقع صاحب‌کار، معمار و مهندس ناظر در برابر زیان‌دیده به صورت مشترک مسئول بوده و بایستی زیان وارده را جبران نمایند. درصورتی‌که که کارگران باعث وارد شدن خسارت به اموال دیگران (همسایگان) شوند، این شرایط شامل بیمه مسئولیت سازندگان ابنیه در قبال اشخاص ثالث خواهد بود.

بیمه مسئولیت مدنی کارفرما در مقابل کارکنان

در بیمه مسئولیت مدنی کارفرما در قبال کارکنان، بیمه گزار شخصی است که سمت کارفرما داشته و می خواهد مسئولیت مدنی خود را در قبال اشخاصی که در نقش کارکنان او هستند و احتمال وارد شدن آسیب بدنی به آنان در حین و یا به مناسبت انجام فعالیت شغلی محوله وجود دارد، تحت پوشش بیمه در آورد.

این بیمه نامه کلیه اشخاص حقیقی یا حقوقی که تحت عناوینی همچون کارگر یا کارمند و به طور کلی کارکنان (اعم از قراردادی، روزمزد، استخدامی، پیمانی و یا…) شناخته می شوند و در فعالیت های شغلی گوناگون برای کارفرما کاری انجام می دهند و در ازای آن دستمزد دریافت می کنند را تحت پوشش قرار می دهد.

این بیمه نامه را کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی ازجمله شرکت ها، سازمان ها، کارخانه‌ها و کارگاه هایی که در امور تولید، تعمیرات وخدمات فعال هستند و نیز مجریان پروژه های عمرانی و سازندگان بناهای مسکونی وتجاری می توانند درخواست کنند.

در این بیمه نامه تفاوتی ندارد که کارگر آسیب دیده، رسمی، قراردادی، پیمانی یا روز مزد بوده و تحت هر یک از روابط کاری فوق تحت پوشش بیمه قرار گرفته و نوع رابطه ی کاری تأثیری بر تعهدات بیمه گر نخواهد داشت. لازم به ذکر است می بایست پیش از صدور بیمه نامه و در فرم پیشنهاد، بیمه گزار اطلاعات کاملی در این باره به بیمه گر ارائه داده و بیمه گر با صدور بیمه نامه با آگاهی از این موضوعات موافقت کرده باشد.

در بیمه نامه ی مسئولیت مدنی کارفرما در قبال کارکنان، بدون این که بیمه گزار الزامی برای ارائه مشخصات کارکنان در هنگام صدور بیمه نامه داشته باشد، کارکنان تحت پوشش قرار داده شده و بیمه نامه اصطلاحاً می تواند به صورت بی نام صادر شود. مگر در موارد خاص مانند ((فعالیت شغلی بیمه گزار در سطح وسیع))، ((متغیر بودن محل فعالیت))، ((حضور یک یا چند کارفرمای دیگر علاوه بر بیمه گزار به همراه کارکنان خود در محل فعالیت)).

این بیمه نامه بسته به این که نوع فعالیت کارفرما چیست، به سه دسته تقسیم می شود:

  • بیمه نامه مسئولیت مدنی کارفرما در قبال کارکنان ویژه فعالیت های صنعتی، خدماتی، تولیدی.
  • بیمه نامه مسئولیت مدنی کارفرما در قبال کارکنان ویژه فعالیت های عمرانی.
  • بیمه نامه مسئولیت مدنی کارفرما در قبال کارکنان ویژه فعالیت های ساختمانی.

در هر سه دسته از بیمه نامه های مسئولیت مدنی کارفرما در قبال کارکنان و در صورت درخواست بیمه گزار، پوشش های تکمیلی زیر برای افزایش گستره پوشش های بیمه نامه یا حدود تعهدات آن به بیمه گزار قابل ارائه است.

print