برنامه‌های معاونت علمی برای توسعه اقتصاد دیجیتال/برگزاری سلسله رقابت‌های هوش مصنوعی

دبیر ستاد اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی ریاست‌جمهوری از برنامه‌های این حوزه را کاربردی‌سازی فناوری‌های مرتبط با هوشمندسازی ذکر کرد و گفت: در این راستا حمایت از شزکت‌ها و استارتاپ‌ها را در دستور کار قرار داده‌ایم.

به گزارش ایسنا، حسین ملازاده در نشست خبری امروز یکشنبه که در محل ساختمان معاونت علمی ریاست‌جمهوری برگزار شد، با تشریح برنامه‌های ستاد اقتصاد دیجیتال و هوش مصنوعی، گفت: معاونت علمی از سال ۹۷ پیگیر توسعه فناوری‌های مرتبط با حوزه هوش مصنوعی بوده است و این نهاد اولین دستگاه دولتی است که در این حوزه اقدام به تعریف پروژه‌هایی در این زمینه کرده است.

وی با اشاره به کاربردهای هوش مصنوعی، افزود: در دوره جدید معاونت علمی، ستاد اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی به حوزه کاربردی‌سازی هوش مصنوعی و ورود به حوزه اقتصادی متمرکز شده است.

ملازاده، کمک به مقیاس‌پذیر شدن فناوری هوش مصنوعی از جنبه اقتصادی و کاربردی‌سازی آن را از جمله وظایف ستاد توسعه هوش مصنوعی معاونت علمی ذکر کرد و یادآور شد: کمک به هوشمندسازی دولت از دیگر ماموریت‌های ما به شمار می‌رود تا از این طریق مسئولین دولتی بیش از گذشته با مباحث حوزه هوش مصنوعی آشنا شده و از کاربردهای آن بهره‌مند شوند.

وی تسهیل‌گری برای ورود دانش‌بنیان‌ها به عنوان ابزار اصلی در پیشبرد برنامه‌های معاونت علمی به حوزه هوش مصنوعی از طریق برقراری ارتباط با شرکت‌های بزرگ را از دیگر برنامه‌های این ستاد ذکر کرد و ادامه داد: تسهیل‌گری در زمینه قوانین مربوط یکی‌ دیگر از کارکردهای این ستاد است، چرا که معاونت علمی خود را مدافع بخش خصوصی و پناهگاه استارتاپ‌ها برای ورود به بازار می‌داند.

برگزاری مسابقات هوشمندسازی

دبیر ستاد اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی با اشاره به مسابقات ملی و بین‌المللی در حوزه هوش مصنوعی، گفت: مسابقاتی با همکاری بخش دانشگاهی و خصوصی در زمینه برنامه‌نویسی با تاکید بر هوش مصنوعی را برنامه‌ریزی کردیم. این رقابت یک سلسله مسابقات است که از یک ماه پیش آغاز شده و تا پایان سال ادامه دارد.

وی با اشاره به شروع برگزاری این مسابقات در ۱۰ قطب استانی، گفت: در انتها ۱۰۰ نفر به شکل حضوری حاضر خواهند شد. در این رقابت حدود ۶۰ نفر از سایر کشورها حضور دارند.

ملازاده با اشاره به برگزاری دومین مسابقه با همکاری دانشگاه امیرکبیر، گفت: این مسابقه نیز در سطح ملی و بین‌المللی برگزار خواهد شد و در نهایت این رویداد بین‌المللی در چین، برگزار و نتایج در قالب ورک شاپ ارائه خواهد شد.

دبیر ستاد اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی تاکید کرد: مسابقه بعدی به همت یکی از سکوی‌های موفق ما در حوزه آموزش برنامه‌نویسان برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به حضور ۳۰ هزار نفر در این مسابقات، تصریح کرد: پیش‌بینی می‌کنیم حدود ۲۰ تا ۳۰ هزار نفر حداقل افرادی هستند که درگیر فرایند مسابقات خواهند شد.

به گفته وی، جوایزی از سوی معاونت علمی و برگزار کنندگان به برگزیدگان اهدا می‌شود.

آموزش نیروهای متخصص

دبیر ستاد اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی با اشاره به برنامه هفتم توسعه، گفت: در اسناد بالادستی آورده شده که دولت زمینه را برای آموزش نیروی متخصص این حوزه فراهم کند.

ملازاده با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در زمینه هوش مصنوعی، گفت: رهبر معظم انقلاب فرمودند ما جزء ۱۰ کشور دارای این فناوری قرار بگیریم و قرارگیری ما در میان ۱۰ کشور اول در حوزه هوش مصنوعی نیازمند توسعه نیروی انسانی است.

print