انتشار فراخوان مسابقه طراحی بازار موقت استانبول

فراخوان مسابقه طراحی بازار موقت استانبول با نگاهی به فرهنگ شرق در این منطقه، منتشر شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت ساختمانی بانک ملت؛در فراخوان این مسابقه آمده است: تمامی نشریات خاور میانه، آفریقای شمالی و برخی از نقاط اروپا  همگی از وجود بازارهای شلوغ در فرهنگ خود نام برده‌اند.بازارها  فقط مراکز اصلی تجارت و داد و ستد نبوده‌اند بلکه نهادهای چند منظوره‌ای بودند که به تبادلات اجتماعی و فرهنگی میان مردم و تمدن‌ها کمک می‌کردند.این فروشگاه‌ها در هر منطقه و زبانی با نامی متفاوت خوانده می‌شد در فارسی بازار،در عربی سوک و…امروزه بازارها معمولاً در میدان اصلی و قدیمی شهر قرار گرفته‌اند و معمولاً یکی از نقاط مهم جذب توریست به شمار می‌روند.

توضیحات:

بازار در ابتدا فروشگاهی بدون سقف بود که در محیط‌های بازی برپا می‌شد تا کاروان‌های  عبوری از شهر در آنجا توقف و بازرگانان کالاهای خود را برای فروش به مشتریان عرضه کنند. بازارها اغلب مکانی فراتر از خرید و فروش کالا محسوب می‌شدند و گل‌ها محل برپایی جشنواره‌های بزرگ شامل فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی مختلف نیز تلقی می‌شدند.

بازارها شبکه‌های ارتباطی را ایجاد می‌کنند و شهرهای مختلف را به یکدیگر مرتبط می‌کنند که در آن کالاها فرهنگ و… می‌توانند مبادله شوند. استانبول یکی از قدیمی‌ترین شهرهای قابل زندگی جهان است که به سان پلی شرق و غرب را به یکدیگر متصل کرده است  و دو تمدن شرقی و غربی را  در آغوش کشیده است. با افزایش نفوذ  مردم معاصر، بازارهای سنتی به فروشگاه‌های خرید و مراکز خرید تبدیل می‌شوند که در رویکرد خود سیستماتیک تر هستند.

اهداف:

هدف این مسابقه طراحی بازاری موقتی در قلب استانبول  با هدف تکثیر فرهنگ سنتی بازار  به روشی امروزی است. طرح‌های پیشنهادی باید پاسخی معقول برای یک بازار موقتی- نیمه دائمی که در تضاد با عملکرد اصلی بازار نباشد و تبدیل به مکان حیاتی شهری در اکوسیستم غنی فرهنگی شود.

طرح‌های پیشنهادی  باید یک مفهوم آوانگارد و نوآورانه برای یک فضای بازار در قالب مدرن ایجاد کند، در حالی که منعکس کننده ماهیت شرقی بازار نیز باشد. این طرح  باید بحثی در رابطه با همبستگی جامعه و تجارت خیابانی در یک سقف ایجاد کند. این طرح  باید طرحی چند منظوره را ایجاد کند که می‌تواند بسیاری از توابع را در خود جای دهد و از فضای مطلوب استفاده کند. طرح پیشنهادی باید یک بعد جدید را به نوع شناسی  سازه موقت اضافه کند و با قرار دادن ساختار جدیدی استفاده‌های مختلف در زمان‌های مختلف با توجه به کاربری تعیین شده داشته باشد.

بازار موقت باید معیاری مهم برای محله و یک آیکون معماری باشد که مردم را جذب خود کند. بازار موقت باید تبدیل به یک نقطه مرجع قوی باشد که باعث آگاهی نسبت به حفظ سنت‌ها و تنظیم روابط انسانی شود.

علاقه‌مندان به شرکت در این مسابقه می‌توانند از 10 آبان الی 11 بهمن از طریق اینجا اقدام به ثبت‌نام کنند.مهلت ارسال آثار نیز تا 9 اسفندماه سال 97 اعلام شده است.

بر اساس این گزارش، برندگان این مسابقه 8 فروردین ماه از طریق رسانه‌های بین‌المللی اعلام خواهند شد.

print