ساختمان سرپرستی شعب بانک ملت استان ایلام در آستانه تحویل موقت

 

پروژه ساختمان سرپرستی شعب بانک ملت استان ایلام، با تحویل زمین در تاریخ 1398/06/30 به شرکت ساختمانی بانک ملت و تجهیز کارگاه از بدو ابلاغ قرارداد آغاز گردید. اسکلت فلزی با اتصالات پیچ و مهره ای، پوشش ضدحریق بر روی اسکلت به عنوان یکی از الزامات آتش نشانی، سیستم باربری اسکلت به صورت باربر جانبی و نوع سقف عرشه فولادی از جمله ویژگی های پروژه است.

زیربنای کل پروژه مطابق با برنامه مأخوذه از شهرداری 4،953 مترمربع در 8 طبقه شامل مشخصات زیر است:

  •  دو طبقه منفی شامل: پارکینگ، موتورخانه، اتاق دیزل، مجموعه سرور و خزانه
  •  همکف و نیم طبقه شامل: شعبه بانک و بخش های اداری
  •  چهار طبقه فوقانی: واحدهای اداری

دیوارهای جداکننده داخلی قسمت های اداری و قسمتی از شعبه بانک مشتمل بر پارتیشن های آنادایز شده و پارتیشن های از جنس MDF و شیشه – پرده است. نمای پروژه به صورت نمای خشک کرتین وال، نمای شیشه سازه اسپایدر، سرامیک پرسلان، سالید آلومینیومی و کامپوزیت است. سیستم های تأسیسات مکانیکال، تهویه مطبوع، اطفای حریق، تأسیسات الکتریکال مشتمل بر اعلام حریق آدرس پذیر، سیستم صوتی و پیجینگ، سیستم امنیتی و دوربین های مداربسته، دو دستگاه آسانسور؛ همچنین مجهز به سیستم شبکه، آنتن مرکزی و آیفون، سیستم هم بندی ارتنیگ، صاعقه گیر و UPS می باشد.

در حال حاضر این پروژه، پیشرفتی بالغ بر 99/7% مطابق برنامه زمان بندی پروژه دارد. با درنظر گرفتن ابلاغ های متعدد از سوی کارفرما، این پروژه بیش از 25% افزایش حجم داشته است. لذا در یک جمع بندی می توان مدت زمان انجام این پروژه را سریع برآورد نمود و هم اینک در مرحله تحویل موقت قرار دارد. در بیان نقاط قوت این ساختمان می توان عنوان کرد در این ساختمان از بهترین و به روزترین مصالح داخلی حال حاضر، سیستم های گرمایشی و سرمایشی چندمنظوره از بهترین برندها و کیفیت ها استفاده شده است. لذا به جرأت می توان این پروژه را در زمره برترین ساختمان های اجرا شده در منطقه دانست. از لحاظ ابنیه، نمای اجرا شده ساختمان سرپرستی شعب بانک ملت استان ایلام را می توان در همزمانی سرامیک و شیشه و کامپوزیت جزء خاص ترین نماهای منطقه برشمرد.

در مسیر اجرای این پروژه که در آغازین روزهای بهره برداری قرار دارد، ساختمان های فرسوده واقع در پلاک های مجاور پروژه مرحله خاک برداری و اجرای سازه نگهبان را که در ابتدا به صورت نیلینگ طراحی شده بود، با دشواری اجرا مواجه نمود. لذا این سیستم به سیستم سازه نگهبان فلزی خرپایی تغییر یافت. این امر باعث از دست رفتن زمان در پروسه طراحی و پیاده سازی مجدد شد. گذشته از آنکه نوع خاک ریزشی و رسی منطقه بر سختی کار افزود. از سوی دیگر، همه گیری بیماری کرونا و پروژه های ساختمانی را با تأخیر در پیشبرد و کاهش سرعت تحت تأثیر قرار داد. مدنظر قراردادن شرایط حاکم در این دوره و حفظ سلامتی کارکنان پروژه لزوم رعایت اجرای ابلاغ های اعلام شده از سوی وزارت بهداشت و ارگان های ذیربط را ایجاب می کند. در مراحل بعدی؛ کسب مجوزها و اجازه حفر و انتقال مصالح در زمان های محدود، لزوم افزایش سرعت عمل را برای جلوگیری از کندی پیشرفت پروژه می طلبید. همچنین؛ ابلاغیه های اعمال تغییرات از سوی کارفرما، کمبود مصالح و ادوات در شهر ایلام و لزوم تأمین آن از کارخانجات معتبر مستقر در تهران و مشهد و دیگر شهرها، مسافت طولانی انتقال این مصالح و تجهیزات و دوری بُعد مکانی از مرکز از جمله صعوبت های پروژه بوده است.

ساختمان سرپرستی شعب بانک ملت استان ایلام را می توان برگ زرّینی در کارنامه شرکت ساختمانی بانک ملت دانست که با همگامی علم، فن، تخصص و تجربه در روزهای آتی به مرحله تحویل موقت می رسد.

print