همراهی تؤامان آموزش، مهارت و تجربه چراغ راه توسعه منابع انسانی

 

به گزارش روابط عمومی شرکت ساختمانی بانک ملت، معاونت مالی و اداری به عنوان یکی از معاونت های این شرکت، حوزه اداری، مالی و پشتیبانی را تحت سیطره خود دارد. با توجه به حوزه عملکردی شرکت، اهمیت بُعد مالی و همچنین اداری به صورت اخص موضوع منابع انسانی و توسعه آن مطرح می باشد. از این رو با محمد صادقچه، معاون مالی و اداری شرکت به گفتگو می نشینیم.

آقای صادقچه به عنوان سوال نخست، جایگاه آموزش را در توسعه منابع انسانی شرکت چگونه ارزیابی می کنید؟

در بازار رقابتی امروز، توانایی سازمان ها در شناسایی و حفظ نیروی کار کارامد حائز اهمیت می‌باشد. یکی از موضوعات مرتبط با این توانایی، پرورش و توسعه سرمایه انسانی است، توسعه توانایی‌ها و قابلیت های سازنده و کارآمد نیروی انسانی مشتمل بر دانش، مهارت ها و تجربیات می‌شود از ارزش اقتصادی برخوردار است. متغیرهای چندی در تعیین سطح سرمایه انسانی دخیل اند و مهمترین عامل فرصت های آموزشی مهیا برای نیروی کاری در سازمان ها است.

تفکر غالب در گذشته، یادگیری و کار را دو مقوله منفک تلقی کرده و آموزش بهینه به قبل از آغاز فعالیت شغلی اطلاق می شد. لیک امروزه با توجه به اینکه هر سازمان برای نیل به اهداف خود به کارکنانی فعال و قابل انعطاف نیازمند است، آموزش و بهسازی اقدامی کارامد از سوی مدیر سازمان در جهت بالا بردن سطح شایستگی اعضای سازمان خواهد بود. به عبارتی، کارکنان در هر سطحی از سطوح سازمان، نیازمند آموزش و کسب دانش و مهارت های جدید هستند.

آموزش به عنوان ابزار تعالی قابلیت ها و ظرفیت های افراد، در دو بُعد توسعه فردی و پرورش ارتباطات اجتماعی و دیگری بُعد تخصصی مطرح است. بُعد شخصیتی افراد آموزش از حیث دیگری را می طلبد و انجام این دو بایستی توامان صورت پذیرد. گماشتن افراد در موقعیت های متناسب با سطح توانمندی های آنان، زمینه ساز رشد و تعالی انسانی و بهبود عملکرد سازمان می باشد. چه بسا قرارگیری فرد در جایگاهی غیرمتناسب با استعدادها و علایق موجبات رکود عملکردی وی را فراهم سازد. شرکت در کارگاه ها، همایش ها و کلاس های آموزشی و همچنین عضویت درسمپوزیوم های آن ضرورت گذراندن دوره های آموزشی در حوزه عمومی یک سازمان و نیز تخصصی هر بخش را مطرح می کند.

به نظر شما وضعیت مالی شرکت در مجمع سال 1400 چگونه بوده است؟

قرار داشتن در وضعیت کلین با واحدهای مالیات و تأمین اجتماعی از شاخصه های مالی شرکت ساختمانی بانک ملت است. خوشبختانه ساختار مالی شرکت ساختمانی بانک ملت از سال 97 اصلاح شد. کارهای شاخصی که می توان در این خصوص نام برد:

  1. تسویه و بازپرداخت بدهی به پیمانکاران در تعدادی از پروژه ها، تسویه بیمه و دریافت مفاصا حساب.
  2. تقسیط و بازپرداخت تسهیلات بزرگ مقیاس.
  3. اصلاح ساختار مالی و ترازنامه ای صورت های مالی منجر به اخذ گزارش کلین (شفاف) و بدون بند حسابرسی در دو سال اخیر.
  4. رشد سودآوری نسبت به سال های گذشته.

لذا شرکت ساختمانی بانک ملت را می توان در زمره سودآورترین شرکت های زیرمجموعه بانک ملت برشمرد.

آقای صادقچه نوسانات قیمت ارز چه تاثیری بر هزینه پروژه ها داشته است؟

نوسانات ارز از مهمترین عوامل افزایش قیمت مصالح و تجهیزات ساختمانی است و انکار ناپذیر است که اجرای ابرپروژه هایی مانند پروژه مجتمع جام خلیج فارس در تامین برخی تجهیزات ( مانند نمای شیشه ای یونیتایز) با قراردادهای دلاری صورت می گیرد. لذا افزایش ارزش تاثیری مستقیم در افزایش بهای تمام شده پروژه ها داشته و تامین مالی آن ها را با سیری صعودی مواجه می سازد. به تبع آن پروسه و زمان پیشرفت پروژه ها نیز متاثر می گردد.

می توان گفت توجیه گزارشات منتج از افزایش هزینه پروژه، گاه تأخیرات حادث شده و تأمین مالی آن دو بحثی است که مطرح می شود.

در یک جمع بندی انتهایی برایند منابع انسانی شرکت ساختمانی بانک ملت را در سطح خوبی ارزیابی کرده و در کنار بحث آموزش، میدان دادن به ظهور استعدادها و توانایی های افراد منتهی می گردد. از سویی هزینه فرصت از دست رفته در شرکت برای آموزش و ایجاد تجارب، ضرورت پایبندی به سازمان و انگیزه شغلی را ایجاب می کند.

print