بسته‌های تشویقی بی‌سابقه برای نوسازی بناهای ناپایدار

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با اشاره به عزم دولت برای عبور از چالش حاشیه نشینی و بافت فرسوده در محلات هدف بازآفرینی کشور اظهارکرد: مردمی سازی از طریق بسته‌های حمایتی و مشوق‌های ساخت و ساز به همراه نزدیک کردن مالکان به سازندگان اولویت مهمی است که دولت در این بخش گام‌های بزرگی برداشته است.

به گزارش روابط عمومی شرکت بازآفرینی شهری ایران، محمد آئینی در ستاد بازآفرینی شهری پایدار استان مازندران با اشاره به اینکه یک سوم جمعیت ایران در مناطق ناپایدار بافت فرسوده و حاشیه شهر‌ها زندگی می‌کنند. گفت: تا‌کنون در کشور حدود ۲ میلیون و 700 هزار واحد مسکونی ناپایدار در سطح محلات هدف بازآفرینی شهری شناسایی شده که سهم استان مازندران۱۲۲ هزار و۶۱۴ بنای ناپایدار است که باید نوسازی و مقاوم‌سازی شود.

دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار در ادامه گفت: شهرداری‌ها با توجه به تکلیف قانون‌گذار موظف هستند حداقل 50 درصد برای عوارض پروانه و تراکم ساخت تخفیف دهند و حتی تا 100 درصد تخفیف اعمال و معادل‌ آن‌ را از دولت دریافت کنند.

دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار با اشاره به ابلاغ بسته تشویقی شهرسازانه برای چهار گروه از سوی شورایعالی معماری و شهرسازی اظهارکرد: بسته تشویقی بی‌سابقه که برای اولین بار در سطح ملی اجرا خواهد شد و هر کسی هر خانه‌ای با هر متراژی داشته باشد چنانچه امکان تجمیع نباشد برای نوسازی پروانه ساختمانی صادر خواهد شد.

آئینی تصریح کرد؛ در این مصوبه تشویقات ویژه نوسازی قطعات غیرقابل تجمیع که پلاک‌های مسکونی با مساحت کمتر از حد نصاب تفکیک و حداقل مساحت 50 مترمربع (پس از اصلاحی) و غیرقابل تجمیع (مجاورت با معبر یا کاربری‌های عمومی و ساختمان نوساز) را شامل میشود. در این مصوبه تبصره‌ای در نظر گرفته شده و قطعات مسکونی با مساحت کمتر از 50 مترمربع که امکان تجمیع نداشته باشند، به شرط رعایت کلیه ضوابط شهرسازی، معماری و ساختمان، بدون برخورداری از ضوابط تشویقی موضوع این مصوبه، امکان دریافت پروانه ساختمانی را خواهند داشت.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران شرط بهره‌مندی از بسته تشویقی شهرسازانه در نظر گرفته برای نوسازی تجمیعی در عمق بافت فرسوده را شده دارا بودن حدنصاب تفکیک (موجود یا حاصل از تجمیع) طبق طرح مصوب و مجاورت قطعه با یک معبر دارای عرض حداقل 6 متر عنوان کرد و گفت: اعطای حداکثر یک طبقه تشویقی نسبت به تراکم مجاز طرح مصوب و کاهش ضریب تامین پارکینگ مورد نیاز به 0.75 برای هر واحد و عدم احتساب مساحت بالکن و تراس در محاسبه تراکم ساختمانی از جمله مشوق‌های در نظر گرفته شده و بخشی از این مشوق‌ها هستند.

دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار در خصوص تشویقات شهرسازانه مصوب نوسازی در مقیاس محورهای اصلی محلات فرسوده عنوان کرد: متقاضیان باید دارای حد نصاب تفکیک (موجود یا حاصل از تجمیع) طبق طرح مصوب بوده و در جبهه اول محورهای اصلی محله (مطابق طرح‌های توسعه و عمران شهری) مستقر باشند اعطای حداکثر یک طبقه تشویقی نسبت به تراکم مجاز طرح مصوب، امکان تخصیص سطح اشغال مجاز طبقه همکف به کاربری‌های انتفاعی مشروط به تامین ورودی مستقل، عدم احتساب سطح بالکن و تراس در محاسبه تراکم ساختمانی،کاهش ضریب تامین پارکینگ مورد نیاز به 0.75 مشروط به وجود پارک حاشیه‌ای در معبر و امکان استفاده از مساحت معابر بن بست فاقد کارکرد در طرح مصوب بلوک و تراکم حاصل از آن (در صورت موافقت شهرداری‌ها) از مشوق‌های در نظر گرفته شده برای کسانی است که در مقیاس محله محور اقدام به نوسازی می‌کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: برای کسانی است که در مقیاس محله‎ای و بلوک شهری اقدام به بازآفرینی شهری می کنند، اعطای حداکثر دو طبقه تشویقی نسبت به تراکم مجاز طرح مصوب، امکان تخصیص سطح اشغال مجاز طبقه همکف به کاربری‌های انتفاعی مشروط به تامین ورودی مستقل، امکان تخصیص 20 درصد از فضای باز غیر مسقف مجموعه به منظور تامین بخشی از پارکینگ‌های مورد نیاز، از جمله ضوابط تشویقی نوسازی در مقیاس محله ای و بلوک شهری به شمار می رود.

مردم را به مشارکت در نوسازی بناهای ناپایدار در سراسر استان‌ها دعوت می‌کنیم

همچنین مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در بازدید از بافت فرسوده شهر زیراب شهرستان سوادکوه با توجه به تصویب بسته‌های تشویقی شهرسازانه بی‌سابقه برای نوسازی بناهای ناپایدار و ابلاغ آن به سراسر کشور گفت: ‌مردم را به مشارکت در نوسازی بناهای ناپایدار در سراسر استان‌ها دعوت می‌کنیم.

print