ایلان ماسک مجوز آزمایش بالینی تراشه مغزی روی انسان را دریافت کرد

شرکت نورالینک (Neuralink) که به دست ایلان ماسک تاسیس شده، می‌خواهد با استفاده از توسعه تراشه مغزی محدودیت‌های ارتباطی بین انسان و کامپیوتر را بردارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم،‌ شرکت نورالینک (Neuralink) ایلان ماسک که با توسعه تراشه مغزی می‌خواهد محدودیت‌های ارتباطی بین انسان و کامپیوتر را از بین ببرد تا افراد بتوانند با استفاده از آن و اتصال مغزشان به اینترنت، کنترل وسایل دیجیتال را با مغز در دست بگیرند.

شرکت نورالینک

شرکت نیورالینک یا نورالینک (Neuralink Corporation)، یک شرکت آمریکایی در زمینه فناوری نورون یا فناوری عصبی تاسیس شده توسط ایلان ماسک است که تراشه‌های ارتباط مغز و کامپیوتر قابل کاشت در مغز یا واسط مغز و رایانه تولید می‌کند. دفتر مرکزی این شرکت در سن فرانسیسکو است؛ شرکت در سال 2016 شروع به کار کرد و در سال 2017 به عموم معرفی شد. این شرکت با شرکت پژوهشی OpenAI که در زمینه توسعه هوش مصنوعی بی‌خطر برای خدمت‌رسانی به بشر فعالیت می‌کند، نیز مشارکت دارد.

تراشه مغزی نورالینک

این تراشه از طریق جراحی در مغز قرار می‌گیرد و افراد از طریق آن می‌توانند با دستگاه‌های مختلف ارتباط برقرار کنند و حتی آن‌ها را کنترل کنند. در ضمن این تراشه می‌تواند به مطالعه سیگنال‌های الکتریکی مغز و دستیابی به راه‌حل‌های مناسب برای معالجه انواع بیماری‌ها و مشکلات مغزی نیز کمک کند.

افراد برای استفاده از فناوری ارتباط مغزی نورالینک باید اجازه دهند تراشه‌ای به نام N1 با قطر 8 میلی‌متر و به‌اندازه یک سکه در مغز آن‌ها قرار گیرد. این تراشه دارای چند رشته سیم دارای عایق است که درمجموع 1024 الکترود در خود جای داده‌اند.

طبق نظریه ارائه‌شده این الکترودها می‌توانند بر فعالیت مغز نظارت کنند و آن را به‌صورت الکتریکی تحریک کنند. داده‌های این تراشه به‌صورت بی‌سیم به کامپیوتر یا هر دستگاه دیگری که کاربر قصد کنترل آن را دارد، ارسال می‌شود. تراشه مغزی N1 توسط یک ربات به‌صورت خودکار و طی یک جراحی در جمجمه قرار می‌گیرد. سیم‌های N1 به گفته شرکت سازنده تنها 100 میکرومتر ضخامت دارند که یک‌بیستم ضخامت یک تار موی انسان است. افرادی که می‌خواهند از این نورالینک استفاده کنند می‌توانند چند عدد از این تراشه‌ها را در مغز خود قرار دهند تا کنترل بخش‌های بیشتری از مغز را در دست بگیرند.

برای آشنایی با نحوه کار تراشه مغزی ساخت نورالینک ابتدا باید توجه داشت که مغز برای انتقال اطلاعات به بخش‌های مختلف بدن از اعصاب استفاده می‌کند. اعصاب در مغز با پیوستن به یکدیگر شبکه بزرگی را تشکیل داده‌اند و با استفاده از سیگنال‌های شیمیایی به نام ناقل‌های عصبی یا نوروترانسمیتر (Neurotransmitter) با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند. این واکنش باعث ایجاد میدان الکتریکی می‌شود و فرد می‌تواند با قرار دادن الکترود‌ها در نزدیکی یکدیگر این واکنش‌ها را ثبت کند.

کاربردهای تراشه نورالینک

تراشه N1 نورالینک توانایی‌های بالقوه زیادی دارد و می‌تواند در حوزه‌های مختلف به اشکال گوناگون استفاده شود؛ از درمان بیماری‌ها و مشکلات مرتبط با مغز گرفته تا ارتباطات و بهره‌مندی از هوش مصنوعی.

طبق گفته شرکت این فناوری در فاز اول عرضه خود برای اهداف پزشکی و درمانی استفاده و برای درمان بیماری‌هایی مثل صرع به‌کار‌گرفته می‌شود.

ماسک در مصاحبه‌ای مدعی شده تراشه N1 نورالینک حتی می‌تواند امکان بازیابی بینایی برای افرادی که اعصاب بینایی خود را از دست داده‌اند، نیز مفید واقع شود. او مدعی شده که این تراشه در اصل می‌تواند تمام مشکلات و بیماری‌های مرتبط با مغز را درمان کند که ادعای بسیار بزرگی است.

درضمن ماسک ادعا می‌کنند N1 می‌تواند برای بازیابی حافظه، قابلیت تکلم و حرکت اندام‌های فلج‌شده نیز استفاده شود. به گفته ماسک این فناوری قابلیت درمان بیماری اوتیسم و اختلال روانی اسکیزوفرنی یا روان‌پریشی را نیز دارد.

به دلیل ادغام شدن این تراشه با مغز انسان، افراد بهره‌مند از آن می‌توانند بدون نیاز به صحبت کردن با همدیگر، با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

مطمئناً تراشه ایمپلنت مغزی نورالینک نیز مانند هر فناوری دیگری در کنار مزایای خود، معایبی هم دارد و استفاده از آن می‌تواند نگرانی‌هایی را ایجاد کند. برخی از افراد معتقدند ممکن است استفاده انسان از N1 نورالینک، زمینه بهره‌مندی او از سطوح بالای توانایی‌های هوش مصنوعی را فراهم کند و به این صورت بشر توانایی‌های خطرناکی را به دست آورد.

به دلیل اینکه برای استفاده از این تراشه مغز باید به اینترنت متصل شود، ممکن است هکرها به مغز شما دسترسی پیدا کنند و اطلاعات شخصی‌تان را مستقیم از مغزتان به سرقت ببرند. در حال حاضر هیچ تضمینی برای محافظت از افراد دارای N1 در برابر نفوذ هکرها به مغز آن‌ها وجود ندارد.

اگرچه طبق ادعای شرکت در هنگام قرار دادن تراشه N1 در مغز، آسیبی به شریان‌ها و رگ‌های آن نمی‌رسد، اما ظاهراً قرار است این قطعه حداقل 10 سال در مغز افراد باقی بماند و ممکن است قرار گرفتن یک تراشه در مغز تا این مدت طولانی باعث آسیب دیدن و عفونی شدن مغز شود؛ البته افراد می‌توانند پس از گذشت 10 سال N1 را به‌راحتی از مغز خود خارج کنند.

دریافت مجوز آزمایش بالینی انسانی از FDA 

شرکت نورالینک (Neuralink) اعلام کرد که مجوز اداره غذا و دارو آمریکا (FDA) را برای اولین مطالعه بالینی انسانی خود دریافت کرده است. با این وجود، Neuralink می‌تواند برای اولین بار تراشه خود را در مغز یک انسان آزمایش کند.

این شرکت در توییتی در شبکه اجتماعی توییتر نوشت:

«با خوشحالی اعلام می‌کنیم که تأییدیه FDA برای انجام اولین مطالعه بالینی انسانی خود را دریافت کرده‌ایم.

این امر نتیجه کار باورنکردنی تیم نورالینک در همکاری نزدیک خود با FDA است و اولین قدم مهمی محسوب می‌شود که روزی به فناوری ما اجازه خواهد داد به افراد زیادی کمک کند.

روند جذب متقاضی ما برای این کارآزمایی بالینی هنوز آغاز نشده است و به‌زودی اطلاعات بیشتری در این مورد اعلام خواهیم کرد!»

print