امکان پوشش‌دهی ذرات سرامیکی نانو با دستگاه ایران‌ساخت

 

یک شرکت فناور، سیستم تزریق ساسپنشن‌های آبی را تولید کرده است که حاوی نانوذرات سرامیکی است و این امکان را فراهم می‌کند که به کمک این دستگاه امکان پوشش‌دهی ذرات سرامیکی نانو محقق می‌شود.

امیرحسین یقطین؛ عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز و عضو هسته فناور شرکت “ساس‌پلاسماسازان” در گفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم اظهار کرد: این شرکت در زمینه سیستم‌های پاشش پلاسما فعالیت می‌کند. دستگاهی که ما طراحی کردیم یک سیستم تزریق ساسپنشن‌های آبی هست که حاوی نانو ذرات سرامیکی هستند و این امکان را فراهم می‌کند که به کمک این دستگاه امکان پوشش‌دهی ذرات سرامیکی نانو محقق می‌شود.

این فعال دانش‌بنیان گفت: همانطور که مستحضر هستید قابلیت و خواص پوشش را بالا می‌برد و درواقع این دستگاه، منبع تغذیه‌ای است که به دستگاه پاشش پلاسما متصل می‌شود و در نتیجه امکان ایجاد پوشش‌های پلاسمای سرامیکی به وجود می‌آید و نتیجه آن بالارفتن خواص پوشش هست که مقاومت در مقابل اکسیداسیون، خُردگی و خواص مکانیکی پوشش را بالا می‌برد.

یقطین تصریح کرد:‌ در زمینه صنعت‌ها و شرکت‌هایی که این دستگاه و تجهیز را نیاز دارند باید بگویم که کاربرد اصلی پوشش‌های ترمول‌اسپری، قطعاتی هستند که در دمای بالا کار می‌کنند که به طور مشخص پره‌های توربین هستند که در صنایع نیروگاهی استفاده می‌شود و همچنین قطعات موتورهای هواپیما هستند که در صنایع هوا و فضایی به این دستگاه احتیاج دارند.

وی خاطرنشان کرد:‌ یکی از مباحث اصلی در موضوع دانش‌بنیان بحث تجاری‌سازی یا همان فروش دستگاه و محصول است. ما در ابتدای کار و فعالیت خود هستیم و شرکت ما یک شرکت رشدی و هسته فناور است و از ارگان‌ها یا نهادهایی که بتوانند از ما حمایت کنند استقبال می‌کنیم.

یقطین تأکید کرد: صنایعی که از این تجهیز استفاده می‌کنند صنایع استراتژیک و حساس کشور هستند که ورود به آنها می‌طلبد که از طرف یک ارگان یا سازمان حمایت شویم و بعد بتوانیم به آنها ورود کنیم.

print