استفاده از ظرفیت‌های قانون‌های بودجه برای محرومیت‌زدایی مناطق محروم و کمتر برخوردار

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت: برای ترغیب سازندگان لازم است متوسط صدور پروانه‌های ساختمانی در محدوده بافت‌های فرسوده از ۶ ماه به یک ماه کاهش یابد.

به گزارش خبرنگار روابط عمومی شرکت بازآفرینی شهری ایران، محمد آئینی در نشست ستاد بازآفرینی شهری پایدار استان ایلام اظهارکرد: در هر شهر، سه نوع محلات هدف بازآفرینی و بهسازی و نوسازی بافت فرسوده شناسایی شده و سند ملی بازآفرینی شهری رویکرد ملی به نوع فرآیند بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری را مشخص کرده است.

دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار گفت: یک کارگروه تخصصی ذیل ستاد بازآفرینی شهری با هدف جلوگیری از ساخت و ساز غیر مجاز در سکونتگاه‌های غیر‌رسمی تشکیل شده و این ستاد ‌و کارگروه در کل کشور فعال بوده و در سطح استان‌ها با جدیت تشکیل و تصمیمات آن اجرایی می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه تاکنون حدود دو میلیون و ۷۰۰ هزار واحد بناهای ناپایدار و فاقد هرگونه سازه در محلات هدف بازآفرینی شهری شناسایی شده است گفت : سهم استان ایلام 26 هزار بنای ناپایدار است که باید نوسازی و مقاوم‌سازی شود.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با تاکید بر اینکه چنانچه سکونتگاه‌‌های حاشیه‌ای برای ادامه زیست انسانی مناسب باشد، ساماندهی می‌شوند، گفت: نظارت بر اعمال تخفیف حداقل 50 درصدی پروانه ساخت و اخذ مجوز‌ها باید با جدیت در دستور کار قرار گیرد و مدت زمان متوسط صدور پروانه‌های ساختمانی باید به یک ماه کاهش یابد چرا که حق مردم است. همچنین از مدیران حوزه شهری می‌خواهیم تا از ظرفیت‌های قانونی بودجه جاری که بندهایی برای محرومیت‌زدایی مناطق محروم و کمتر برخوردار دارد، استفاده کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به نهضت بهسازی و آسفالت معابر خاکی محلات هدف گفت: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده ظرف سه سال آینده هیچ معبر خاکی مطابق ضوابط طرح‌های توسعه شهری در محلات هدف نخواهیم داشت.

پروژه‌های حوزه بازآفرینی شهری به شکل چند منظوره تعریف شود

eilam 2

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران طی این سفر در  آیین افتتاح کتابخانه عمومی سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در محله بانبرز شهر ایلام شرکت کرد و گفت: باید نیازهای محلات بر اساس اولویت‌های جدید احصا و پروژه‌های چند منظوره در محلات تعریف شود تا بتوان برای چند موضوع در بخش‌های مختلف فرهنگی، ورزشی، بهداشتی و آموزشی جهت ارایه خدمات به مردم از آن‌ها استفاده کرد.

بر اساس این گزارش آئینی با بیان اینکه مردمی‌سازی یکی از اهداف دولت سیزدهم در طرح بازآفرینی شهری است، گفت: برای این منظور باید از مشارکت خود مردم، سرمایه‌گذاران و خیران استفاده شود.

دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار با تاکید بر لزوم تقویت و شتاب بخشی طرح بازآفرینی شهری در محلات هدف افزود: نگاه مثبت دولت سیزدهم به بازآفرینی شهری فضای خوبی برای فعالیت در این حوزه فراهم کرده است، معیشت، بهداشت و اشتغال سه موضوع اصلی است که باید در محلات کمتر برخوردار مورد توجه قرار گیرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی  بیان کرد: ادبیات بازآفرینی در دولت سیزدهم تغییر یافته است، در واقع عمده مشکل در محلات هدف بازآفرینی فرسودگی و حاشیه‌نشینی نیست بلکه از بسیاری شاخص‌ها همچون خدمات آموزشی، فرهنگی و مسکن مناسب عقب ماندگی وجود دارد ، تلاش دولت این است با همکاری نهادهای حمایتی فاصله بین محلات برخوردار و مناطق  کمتر برخوردار کاهش یابد.

گفتنی است معاون وزیر راه و شهرسازی در این سفر از برخی پروژه‌های بازآفرینی شهری از جمله پایگاه خدمات اجتماعی و درمانگاه محله بانبرز ایلام نیز بازدید کرد.

print